Is de elektrische auto al op zijn hoogtepunt? Dat suggereren de cijfers van Rho Motion, een gespecialiseerde organisatie in studies en statistieken over elektrische mobiliteit en infrastructuur. Volgens de cijfers zouden er in januari 2024 wereldwijd slechts 1,1 miljoen elektrische voertuigen en plug-in hybrides zijn verkocht, tegenover 1,2 miljoen in november en 1,4 miljoen in december 2023.
China blijft de markt voor elektrische voertuigen domineren, met een verdubbeling van de verkoop ten opzichte van 2023. Elders is de groei echter veel minder spectaculair, met +29% in Europa en +41% in Noord-Amerika. Hoewel er nog steeds groei is ten opzichte van vorig jaar, met een toename van 650.000 verkochte voertuigen van dit type, is dit nog steeds te weinig in vergelijking met de oorspronkelijk doelen.
Een probleem voor fabrikanten?
Deze reeds waargenomen vertraging is een nieuwe waarschuwing voor autofabrikanten, die massaal hebben geïnvesteerd in deze technologieën, zowel in ontwikkeling als in productiemiddelen.
Advertentie – lees hieronder verder
Zelfs productiemarkten die doorgaans beter worden ondersteund door hun bevolking, hebben hun verkopen zien instorten. Dit is het geval in Duitsland, waarschijnlijk als gevolg van de volledige afschaffing van de aankooppremie. Logischerwijs kunnen we verwachten dat deze trend zich voortzet, aangezien Frankrijk onlangs ook in zijn aankooppremie heeft verlaagd. Hier in Vlaanderen zou de onzekerheid over de toekenning van de premie op lange termijn ook de vooruitzichten moeten doen afnemen. Maar de Chinese markt is niet immuun. Het ministerie van Technologie, Informatie en Industrie heeft zelfs aangegeven dat een verzadiging van de markt mogelijk is, wat veel lokale fabrikanten zeker in de problemen zou brengen, wanneer deze hun activiteiten buiten de grenzen proberen te versterken.
Nu al massaal banenverlies
Deze situatie zou de reeds enorme banenverliezen als gevolg van de opkomst van de elektrische auto nog kunnen verergeren. De cijfers zijn angstaanjagend, vooral voor de leveranciers. Onlangs heeft toeleverancier Continental bijvoorbeeld 7.150 mensen ontslagen, terwijl ZF rekent op 12.000 banenverlies en Bosch op 3.200. En de situatie is niet beter in Frankrijk, waar Forvia (de joint venture tussen Faurecia en Hella) naar verwachting 10.000 banen zal schrappen in de komende 5 jaar.
Het is dus een hele sector die geconfronteerd wordt met een diepgaande herstructurering. Elektrische auto’s hebben immers geen turbo’s, koppelingen, versnellingsbakken, filters, etc. meer nodig. In totaal schatten experts dat 30% van de Europese werkgelegenheid in de sector bedreigd wordt, oftewel 4,2 miljoen banen van de 14 miljoen. Een voorzuitzicht dat helaas wordt bevestigd door het handelstekort (de verhouding tussen export en import) dat is ingezakt, voornamelijk vanwege de automobielsector. Maar Europa heeft het nooit over haar geforceerde mars richting de elektrische auto…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be