Wat gebeurt er in Europa? Terwijl de Verenigde Staten grote bonussen en belastingvoordelen blijft geven voor elektrische auto’s, gebeurt hier het tegenovergestelde. Vorige week kondigde Frankrijk aan de ecobonus af te schaffen voor alle elektrische auto’s die niet in Europa geproduceerd zijn. Dit betekent dat de aankoop van een groot aantal elektrische auto’s niet langer ondersteund wordt door de overheid. En dat zijn niet de minste auto’s, zoals de Dacia Spring, MG4 en Tesla Model 3.
Het idee van Frankrijk is eerder protectionistisch want het wil constructeurs aanmoedigen om hun productie van elektrische auto’s naar Frankrijk te verplaatsen. Allemaal goed en wel, maar ondertussen betekent deze maatregel een klap voor de sector, die nu al moeite heeft met de transitie omdat elektrische auto’s voor veel huishoudens nog te duur zijn.
Ook in Duitsland
En er komt nog meer: de Duitse regering heeft zopas een einde gemaakt aan de aankoopstimuli voor elektrische auto’s. Intrigerend is dat dit op een brutale manier gebeurt. In het weekend kondigde het ministerie van Economische Zaken aan dat aanvragen voor stimuleringsmaatregelen vanaf zondag 17 december 2023 niet meer geaccepteerd worden. Maar waarom? Blijkbaar zit de Duitse regering in de problemen met haar begroting, die volledig ontspoord is. Hoewel er nog wat geld over was, heeft het grondwettelijk hof in Duitsland de herbestemming van deze ‘coronakredieten’ voor de groene transitie nietig verklaard. Resultaat: de consumenten betalen de prijs.
Advertentie – lees hieronder verder
Voor de overheid is dit een “ongelukkige situatie”, maar het is onvermijdelijk “omdat er vanaf nu niet meer genoeg geld is om aanvragen te behandelen”. Sinds 2016 heeft de Duitse regering naar verluidt al 10 miljard euro vrijgemaakt om ongeveer 2,1 miljoen elektrische auto’s te ondersteunen.
Wankelt Duitse industrie?
Voor veel analisten is dit een zeer ernstige beslissing die de sowieso al verzwakte autosector kan schaden. In een gesprek met de krant Rheinische Post zei Ferdinand Dudenhöffer van het Automotive Research Centre in Duisburg dat “het concurrentievermogen van constructeurs nu ernstig in gevaar komt”. De sterke concurrentie van de Chinese industrie, die aanzienlijke steun blijft ontvangen van de regering in Peking, zal toenemen, waardoor het voor Europese fabrikanten nog moeilijker wordt om te concurreren. Volgens de krant Handelsblatt bedreigt het verdwijnen van deze bonus ook het doel van 15 miljoen elektrische auto’s op de Duitse wegen tegen 2030. De krant merkt op dat het doel al ambitieus was en dat het onder deze omstandigheden totaal onhaalbaar wordt. Het lijkt duidelijk dat deze afschaffing de zaken nog ingewikkelder maakt op een moment dat de markt voor elektrische auto’s volgens de prognoses de komende twee jaar al zal vertragen.
Vlaanderen geeft premie
Dit staat in groot contrast met de situatie in Vlaanderen, waar het Gewest vanaf volgend jaar de aankoop van elektrische auto’s tot 40.000 euro steunt met een premie van 5.000 euro voor nieuwe wagens en 3.000 voor tweedehandswagens. Deze premie daalt met de jaren. Maar we wachten nog altijd op de definitieve beslissing over deze maatregel. Laten we hopen dat de Franse en Duitse voorbeelden de besluitvormers niet van gedachten doen veranderen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be