Europa werkt aan zijn herindustrialisering en moet zich bevrijden van zijn afhankelijkheid van olie en bepaalde grondstoffen. Dit is zeker het geval in de autosector, waar toegang tot lithium, een essentieel mineraal voor de productie van batterijen, cruciaal is voor de toekomst van de industrie, de economie, de mobiliteit en natuurlijk de levenskwaliteit van de Europese burgers.
Door het geplande einde van nieuwe auto’s met een verbrandingsmotor in 2035 – of zelfs vroeger in bepaalde regio’s zoals Vlaanderen (2029) – is de lithiumbehoefte enorm, terwijl de productiecapaciteit beperkt is. Tot nu toe is lithium afkomstig uit andere werelddelen zoals China, maar ook Zuid-Amerika en Australië. Europa telt veel autoconstructeurs en is daardoor sterk afhankelijk. De industrie heeft geen andere keuze dan te lijden onder de steeds forsere prijsschommelingen op de markten voor dit essentiële mineraal.
Mijn in Frankrijk
Deze situatie is ongemakkelijk en bovendien onhoudbaar op lange termijn. De industrieën en overheden worden nu gedwongen om initiatieven te nemen en te overwegen om lithiummijnen te openen in Europa. Lithium is immers volop aanwezig in de Europese bodem. Zo is 10 procent van het Portugese grondgebied gevuld met lithium. Dit verklaart waarom er in deze regio initiatieven ontstaan, zowel voor de winning als de raffinage.
Advertentie – lees hieronder verder
Vandaag komt naar buiten dat Frankrijk de sprong waagt met een gigantisch lithiumproject. Tegen 2027 start het project ‘Emili’, aangekondigd door de Franse industriële mineralengroep Imerys, in het hart van het Centraal Massief (Auvergne, in de buurt van Clermont-Ferrand). De prospectie is alvast veelbelovend verlopen: het onderzoek naar de economische haalbaarheid van de mijn duurde maar achttien maanden.
Op één na grootste in Europa
In Europa zijn er een tiental lithium-exploitatieprojecten, maar dat van Imerys onderscheidt zich als het op één na grootste. Alleen de mijn van Vulcan in Duitsland, gebaseerd op extractie van pekel in het Rijnland, is nog groter. In het Centraal Massief zijn de prognoses zeer positief, omdat het lithiumgehalte van de bodem verrassend hoog is. Er wordt gehoopt op een miljoen ton lithiumoxide, veel meer dan eerst werd ingeschat (320.000 ton). De concentratie zou rond de 0,9 tot 1 procent liggen. Uit honderd ton steen kan dus één ton lithium gehaald worden.
Theoretisch zou de Franse mijn vanaf 2028 34.000 ton lithiumhydroxide per jaar kunnen produceren, voor een periode van minstens 25 jaar (of zelfs 30 tot 35 jaar, de studies zijn nog bezig). Hierdoor wordt het mogelijk om ongeveer 700.000 elektrische voertuigen per jaar uit te rusten met batterijen.
Dit project is van groot belang voor de Europese auto-industrie, omdat de huidige lithiumproductie beperkt is tot 450.000 ton per jaar, terwijl de vraag hoger ligt. Tegen 2040 moet de productie veertig keer hoger, volgens het Internationaal Energieagentschap (IEA). Het project zou ook duizend directe en indirecte jobs creëren, terwijl het landschap niet ontsierd wordt dankzij uitsluitend ondergrondse mijnbouw. Een ander belangrijk milieuaspect: deze mijnbouw in Frankrijk zou maar 8 kg CO2 per ton lithium uitstoten, tegenover 16 tot 20 kg in Australië en China. Zo wordt de elektrische auto nog properder.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be