Gigantische lithiummijn opent in Frankrijk

Europa wil minder afhankelijk worden van fossiele brandstoffen en dat is ook nodig voor grondstoffen. Lithium bijvoorbeeld, een essentieel mineraal voor de productie van batterijen. Daarom opent vanaf 2027 een gigantische mijn in het centrum van Frankrijk.

Gepubliceerd op 26 oktober 2022
Leestijd : 3 min

Deel

Gigantische lithiummijn opent in Frankrijk

Europa werkt aan zijn herindustrialisering en moet zich bevrijden van zijn afhankelijkheid van olie en bepaalde grondstoffen. Dit is zeker het geval in de autosector, waar toegang tot lithium, een essentieel mineraal voor de productie van batterijen, cruciaal is voor de toekomst van de industrie, de economie, de mobiliteit en natuurlijk de levenskwaliteit van de Europese burgers.

Door het geplande einde van nieuwe auto’s met een verbrandingsmotor in 2035 – of zelfs vroeger in bepaalde regio’s zoals Vlaanderen (2029) – is de lithiumbehoefte enorm, terwijl de productiecapaciteit beperkt is. Tot nu toe is lithium afkomstig uit andere werelddelen zoals China, maar ook Zuid-Amerika en Australië. Europa telt veel autoconstructeurs en is daardoor sterk afhankelijk. De industrie heeft geen andere keuze dan te lijden onder de steeds forsere prijsschommelingen op de markten voor dit essentiële mineraal.

possessed-photography-znCLdh5-Srk-unsplash

Mijn in Frankrijk

Deze situatie is ongemakkelijk en bovendien onhoudbaar op lange termijn. De industrieën en overheden worden nu gedwongen om initiatieven te nemen en te overwegen om lithiummijnen te openen in Europa. Lithium is immers volop aanwezig in de Europese bodem. Zo is 10 procent van het Portugese grondgebied gevuld met lithium. Dit verklaart waarom er in deze regio initiatieven ontstaan, zowel voor de winning als de raffinage.

Advertentie – lees hieronder verder

Vandaag komt naar buiten dat Frankrijk de sprong waagt met een gigantisch lithiumproject. Tegen 2027 start het project ‘Emili’, aangekondigd door de Franse industriële mineralengroep Imerys, in het hart van het Centraal Massief (Auvergne, in de buurt van Clermont-Ferrand). De prospectie is alvast veelbelovend verlopen: het onderzoek naar de economische haalbaarheid van de mijn duurde maar achttien maanden.

Op één na grootste in Europa

In Europa zijn er een tiental lithium-exploitatieprojecten, maar dat van Imerys onderscheidt zich als het op één na grootste. Alleen de mijn van Vulcan in Duitsland, gebaseerd op extractie van pekel in het Rijnland, is nog groter. In het Centraal Massief zijn de prognoses zeer positief, omdat het lithiumgehalte van de bodem verrassend hoog is. Er wordt gehoopt op een miljoen ton lithiumoxide, veel meer dan eerst werd ingeschat (320.000 ton). De concentratie zou rond de 0,9 tot 1 procent liggen. Uit honderd ton steen kan dus één ton lithium gehaald worden.

Theoretisch zou de Franse mijn vanaf 2028 34.000 ton lithiumhydroxide per jaar kunnen produceren, voor een periode van minstens 25 jaar (of zelfs 30 tot 35 jaar, de studies zijn nog bezig). Hierdoor wordt het mogelijk om ongeveer 700.000 elektrische voertuigen per jaar uit te rusten met batterijen.

kumpan-electric-p34-EmQ2NdM-unsplash

Dit project is van groot belang voor de Europese auto-industrie, omdat de huidige lithiumproductie beperkt is tot 450.000 ton per jaar, terwijl de vraag hoger ligt. Tegen 2040 moet de productie veertig keer hoger, volgens het Internationaal Energieagentschap (IEA). Het project zou ook duizend directe en indirecte jobs creëren, terwijl het landschap niet ontsierd wordt dankzij uitsluitend ondergrondse mijnbouw. Een ander belangrijk milieuaspect: deze mijnbouw in Frankrijk zou maar 8 kg CO2 per ton lithium uitstoten, tegenover 16 tot 20 kg in Australië en China. Zo wordt de elektrische auto nog properder.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Elektrisch
Lithiumvrije batterijen goed op weg om de rijbereikrace te winnen

Lithium is niet de enige batterij die in elektrische auto’s wordt gebruikt. Alternatieve chemieën, zoals natrium, bieden interessante mogelijkheden en kunnen lithium zelfs volledig vervangen. De Chinese gigant CATL heeft zojuist de tweede generatie natriumbatterijen aangekondigd, met verbeteringen in kosten, koudebestendigheid en actieradius. Ontdek de details.

Gisteren 2 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.