Bedrijfswagens verkopen goed in België, zo goed zelfs dat ze 60% van de nieuwe automarkt vertegenwoordigen (eerste kwartaal 2024). Volgens een enquête van ALD Automotive-LeasePlan, de grootste leasingmaatschappij van de wereld, verwacht 78% van de Belgen met een bedrijfswagen dat Chinese automerken een groter marktaandeel zullen veroveren in België.
De studie, uitgevoerd door GfK, toont aan dat Belgische automobilisten perfect op de hoogte zijn van de komst van nieuwe Chinese automerken op ons grondgebied. En ze verwachten dat deze trend zich de komende vijf jaar doorzet. Chinese auto’s boeken een gestage vooruitgang in de inschrijvingen: in 2022 werden er 4.000 Chinese auto’s verkocht in België, een cijfer dat steeg tot 9.800 eenheden in 2023. Dat is een vooruitgang van 145%!
Overtuigd?
De vraag is of Belgische automobilisten terughoudend blijven of steeds meer overtuigd zijn door Chinese auto’s. Een beetje van beide, want 47% van de ondervraagden gelooft dat Chinese constructeurs zich goed kunnen aanpassen aan de Europese markt. Lees: dat hun producten aangepast zijn aan onze gewoonten en gebruiken. 24% denkt ook dat Chinese auto’s geen veiligheidsproblemen veroorzaken. Laten we dat niet vergeten dat dit enkele jaren geleden nog niet het geval was toen Euro NCAP verschillende Chinese wagens strenge beoordeelde. Maar dat was een ander tijdperk.
Advertentie – lees hieronder verder
Volgens de enquête van ALD Automotive-LeasePlan is BYD het populairste Chinese automerk bij de bestuurders van bedrijfswagens. Het klopt dat het merk sterk aanwezig is in de media door de rivaliteit met Tesla. Het is dus niet verrassend dat 51% van de ondervraagden het merk kent. BYD staat momenteel 36ste op de lijst van populairste automerken van het land, met een marktaandeel van 0,11%.
Ook blijkt dat het publiek Chinese en Aziatische merken soms met elkaar verwart. De enquête toont bijvoorbeeld dat Hyundai vaak geassocieerd wordt met Chinese merken (41%). Kia – ook Zuid-Koreaans en eigendom van Hyundai – komt op de tweede plaats (40%). Nissan en Volvo nemen de derde en vierde plaats in (elk 22%). Jammer voor Nissan, maar voor Volvo is het begrijpelijk aangezien het merk eigendom is van het Chinese Geely.
Verhouding prijs/kwaliteit
Hoewel er nog altijd vooroordelen zijn, toont het onderzoek van ALD Automotive-LeasePlan dat de meerderheid van de ondervraagden (bijna acht op de tien) denkt dat het aandeel van Chinese auto’s zal toenemen, voornamelijk door de prijs-kwaliteitsverhouding. De leasingmaatschappij wijst erop dat deze factor belangrijk is voor particulieren, maar ook voor wagenparkbeheerders, die mogelijk auto’s kunnen aanbieden aan meer werknemers.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be