Een auto hebben is goed, maar een energiezuinige auto is uiteraard nog beter. In een tijd waarin de brandstof- en elektriciteitsprijzen de pan uit rijzen, is het goed om te weten waar je aan begint als je een nieuwe auto koopt. Het is geen geheim dat de officiële verbruikscijfers niet stroken met de dagelijkse realiteit.
Elk jaar voert de ADAC (Allgemeiner Deutscher Automobil-Club) een grote Ecotest uit om de efficiëntie van auto’s te meten. Interessant is dat deze test een betrouwbaar beeld geeft. De test houdt rekening met de hele levenscyclus van de auto: productie, gebruik en recyclage. Het is dus niet alleen een kwestie van het meten van de uitstoot aan de uitlaat of de verbruikte kWh aan het laadpunt. Hierdoor komen alle voertuigen op gelijke voet te staan.
Ranglijst voor 2024
Voor 2024 heeft ADAC 84 auto’s doorgelicht aan de hand van eigen laboratorium- en wegtests. Aan het einde van de tests kwamen elektrische auto’s als beste uit de bus. Niet zo verrassend aangezien hun motoren een rendement tot 90% halen, terwijl verbrandingsmotoren in het beste geval slechts 40% efficiënt zijn. Bovendien is bewezen dat een elektrische auto over zijn hele levenscyclus minder CO2 uitstoot (tot 69%, afhankelijk van het type elektriciteit dat in de batterij wordt geïnjecteerd).
Advertentie – lees hieronder verder
Een verrassing bij het lezen van de resultaten, is dat de Stellantis-groep de efficiëntie het best onder de knie lijkt te hebben. In de top tien staan vijf modellen uit deze merkengroep. De Peugeot E-208 scoorde het maximum van 105 punten en veroverde de eerste plaats, gevolgd door de Peugeot E-308 en de Opel Corsa Electric (103 punten), wat vrij logisch is aangezien ze technisch verwant zijn.
Op de vierde plaats eindigt de Tesla Model 3 in zijn basisversie (100 punten), gevolgd door de Opel Astra Sports Tourer Electric (99 punten). De Peugeot E-2008 en Volkswagen ID.7 Pro vervolledigen de koplopers met telkens 97 punten. De top tien eindigt met twee MG-modellen (4 en 4 Extended Range) en de Tesla Model 3 Long Range.
En de andere motoren?
Het voordeel van de Ecotest is dat je de beste prestaties per aandrijfvorm kunt vinden. Bij de plug-inhybrides springt bijvoorbeeld de Toyota Prius eruit met een stroomverbruik van 11,5 kWh/100 km en een benzineverbruik van 1,7 l/100 km. Maar het is de enige PHEV die zo goed scoort. De volgende modellen zijn zelfopladende hybrides, zoals de Suzuki Swift of de Renault Clio E-Tech Hybrid. Om een PHEV te vinden, moet je enkele plaatsen zakken naar de Mercedes A 250e en dan de GLA 250e.
De eerste 100% benzineauto in de lijst (zonder hybride ondersteuning dus) is de Volkswagen Golf 1.5 TSI (29ste). De Hyundai i20 1.0 T-GDI en i10 1.0 T-GDI staan daar niet ver achter.
Een dieselauto vind je op de 38ste plaats: de Volkswagen Passat 2.0 TDI met een brandstofverbruik van slechts 5 l/100 km. Opvallend is dat Volkswagen duidelijk lessen heeft getrokken uit het verleden, want de uitlaatemissies zijn de laagste die ADAC gemeten heeft. De Audi A3 en de Skoda Superb, die dezelfde aandrijflijn en dezelfde systemen tegen vervuiling gebruiken, benaderen deze resultaten. Op de vierde plaats bij de diesels staat de BMW 520d.
Onderaan de ranglijst staan de minst efficiënte modellen. Een daarvan is de Porsche Cayenne E-Hybrid Tiptronic S. Deze ondermaatse prestatie valt te verklaren door de hogere uitstoot van vervuilende stoffen. Je vindt hier ook modellen zoals de Volkswagen Touareg 3.0 V6 TDI en de Mercedes GLS 450e, echte mastodonten in het verkeer. Geen verrassing dus.
Ontdek hier alle resultaten van de Ecotest 2024 van ADAC.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be