Herinner dat in de vroege jaren 1990 een nieuw type dieselmotor doorbrak op onze markten. Het geheim? Directe injectie en turbo die hem niet alleen minder luidruchtig maakten, maar ook veel efficiënter en uiterst zuinig. Deze technologie werd door Fiat op de Croma TDid geïnitieerd in 1988 en werd vervolgens op grote schaal gepopulariseerd door Volkswagen en zijn TDI’s die een hit werden tot 2015, het jaar van de ontdekking van de Dieselgate affaire.
Sindsdien is de markt volledig omgeslagen. Eerst langzaam, maar vandaag beduidend sneller, want in de maand juni 2023 overtrof de verkoop van elektrische auto’s voor het eerst in de geschiedenis die van diesels.
703.586 eenheden over een semester
Volgens de cijfers van ACEA (de Federatie van Europese autoconstructeurs) steeg de verkoop van elektrische auto’s in juni 2023 op de Europese markt met 158.252 geregistreerde elektrische auto’s, wat overeenkomt met een stijging van +66% ten opzichte van juni 2022. De groei is dus sterk, maar in sommige markten meer dan in andere: Nederland noteerde +90%, Duitsland +64% en Frankrijk +52%. In totaal stijgt het marktaandeel van elektrische auto’s naar 15,1% tegen 10,7% een jaar geleden.
Advertentie – lees hieronder verder
Voor dieselauto’s daarentegen is de tegenovergestelde trend waarneembaar: ze worden gemeden en hun marktaandeel is gedaald van 17,4% naar 13,4% in vergelijking met een jaar geleden.
De grote winnaar van de markt is ongetwijfeld Tesla dat in juni 2023 34.824 auto’s verkocht. Dat is meer dan Citroën! Tijden veranderen… Deze cijfers van juni bevestigen alleen maar de trend sinds het begin van het jaar: in de eerste helft van 2023 werden in Europa 703.586 elektrische auto’s afgeleverd, een stijging van +54% ten opzichte van 2022. Het totale marktaandeel is nog steeds lager dan dat van diesel, maar het is een veilige gok dat tegen het einde van het jaar de elektrisch modellen de diesel definitief kunnen verdringen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be