Auto-industrie

Waarom de VW Golf uit de Europese top 10 is verdwenen

De Volkswagen Golf is traditiegetrouw een van de best verkopende automodellen in Europa. Toch komt deze VW vandaag niet meer in de top 10 voor. Wordt de Golf 8 niet gesmaakt door het grote publiek of zit er een andere verklaring achter deze tegenvaller?

Geschreven door Joris Bosseloo | 27/11/2021

Jato Dynamics, de wereldwijde leverancier van bedrijfsinformatie voor de automobielindustrie, maakte bekend dat de verkoop van de VW Golf in Europa vorige maand met maar liefst 59% is gezakt (in totaal 11.174 exemplaren), terwijl die van nieuwe auto’s in het algemeen “maar” 30% lager lag in vergelijking met dezelfde periode in 2020.

Vanwaar deze instorting?

Deze zeer tegenvallende resultaten hadden we op Gocar.be begin oktober al voorspeld. We haalden toen in een artikel aan dat het Golf-gamma alsook de Tiguan fors te leiden hadden onder het zware tekort aan halfgeleiders, met als gevolg dat de productie tijdelijk moest worden gestaakt.

Het is dus niet zo dat de consument deze ex-bestseller niet langer op zijn oprit wil. Volkswagen moest simpelweg knopen doorhakken en besloot om andere, meer winstgevende of milieuvriendelijkere modellen eerst te laten komen. Zo positioneert de compacte T-Roc bijvoorbeeld zich wel nog in de Europese top 10, zij het slechts op de negende plaats, met in totaal 12.116 stuks. (lees verder onder de foto)

T-Roc

Alternatieven

Het tekort aan microchips is een immens probleem geworden voor autofabrikanten. Veel constructeurs verlengen simpelweg de levertermijnen, al wordt er ook voor out-of-the-box-oplossingen gekozen voor klanten die niet willen wachten.

Zo levert BMW auto’s zonder touchscreen en installeren merken van de autogroep Stellantis (Fiat, Peugeot, Citroën, Opel enz.) weer analoge wijzerplaten in plaats van digitale. Stellantis is trouwens de nieuwe Europese leider wat verkoopsaantallen betreft.

En de top 3?

Om af te sluiten, halen we de best verkopende modellen van oktober 2021 aan. Dat waren de Peugeot 2008, de Renault Clio en de Dacia Sandero, met respectievelijk 18.109, 14.639 en 14.034 verkochte exemplaren.

Deel dit artikel

Lees meer over

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Anderen bekeken ook