Auto-industrie

Stellantis wordt leider op de Europese automarkt

Crises zijn uniek omdat ze soms tot onverwachte wendingen kunnen leiden. Zoals pikte Stellantis de eerste plaats van Volkswagen in onder de automerken op de Europese markt. 

Geschreven door David Leclercq | 22/11/2021

Zoals we weten staat de automarkt er sinds de Covid-crisis zeer slecht voor. De situatie is niet alleen het gevolg van de lockdowns, maar ook van het tekort aan halfgeleiders en de aarzeling van het publiek over hun volgende aankoop (elektrisch of niet).

Sinds 1990 had de European Automobile Manufacturers’ Association (ACEA) nog nooit zo’n slechte oktober geregistreerd, omdat er slechts 798.693 personenauto’s werden geregistreerd (inclusief het VK, Zwitserland, IJsland en Noorwegen). Dit is 29% minder dan in oktober 2020 en zelfs 34% minder dan voor de maand oktober 2019.

Advertentie

Een nog slechter jaar 2021?

Terwijl de eerste 10 maanden van 2021 beter waren dan 2020 (wat ook normaal is aangezien er geen lockdown meer was van automerken), zou de huidige trend echter het tij doen keren en 2021 slechter kunnen maken dan vorig jaar. Frankrijk noteerde bijvoorbeeld een daling van 30%, Duitsland en Italië bijna 35%, of Spanje met een daling van 20%.

Hoe zit het met België? Hier is het ook een ramp met slechts 25.000 verkochte auto’s, een daling van 35% ten opzichte van oktober 2020. En de situatie is niet beter in de eerste 10 maanden van het jaar (een daling van 9%).

Stellantis voor Volkswagen

VW HQ

In deze context werden de kaarten herschikt en de hiërarchie overhoop gehaald. Inderdaad, de Stellantis Groep staat voor het eerst in zijn geschiedenis aan de top van de Europese markt voor Volkswagen, dat daar vastgeroest leek, zelfs ondanks de Dieselgate. Maar ook Stellantis is nog steeds geplaagd door het tekort aan chips.  De Frans-Italiaanse groep heeft slechts 165.866 voertuigen geregistreerd.

Ondanks deze situatie slaagde de groep er toch in om 20,8% van het marktaandeel te veroveren en de gebruikelijke nummer één, Volkswagen, te overtreffen. Noteer hierbij dat het verschil slechts over een handvol modellen gaat, want de Duitse groep heeft nog steeds 165.309 auto’s verkocht.

Rookgordijn

Maar ook al is er een nieuwe winnaar, toch verliest zowat de hele industrie in deze situatie. Inclusief de Stellantis Groep die in het rood staat: de meeste merken zijn met 35% gedaald (Citroën, Opel/Vauxhall, Lancia-Chrysler, Jeep), een cijfer dat iets beter is voor DS (-17%), maar veel slechter voor Alfa Romeo dat minder dan … 2.000 voertuigen (-45%) afleverde.

Bij andere merken is het ook een en al ellende. Afgezien van Alpine en Lada die groeiden (maar met zeer lage volumes), daalde Renault met 36%. En dit is ook het geval bij Dacia (-23%) dat nochtans meestal zeer goed scoort. Ook voor de Duitsers was het niet veel beter: BMW zakte met 22% en Daimler met 34%. Dit is ook het geval voor Ford (-41%), Volvo (-22%) en Jaguar Land Rover die het record van de maand neerzette op -42,8%.

Tot slot valt alleen Hyundai op met een stevige groei van 6,7%. Bij de andere Aziatische constructeurs gaat het ook niet goed, zowel bij Toyota (-23%), Mazda (-18%), Nissan (-29%) of Mitsubishi (-20%).

Deel dit artikel

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Anderen bekeken ook