Advies

Een elektrische auto kopen: nieuw of tweedehands?

Elektrische auto’s staan klaar om de markt te veroveren. Maar welke keuze moet je maken op het moment van de aankoop? Is het beter om een nieuwe of een tweedehandse EV te kopen? Wat zijn de voor- en nadelen? Gocar.be legt je alles uit. 

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 07/10/2021 | Leestijd: 7 min

De elektrische auto zal de volgende jaren verder doorbreken, dat staat vast. Uiteraard zal het verbod op de verkoop van auto’s met verbrandingsmotoren tegen 2035 in Europa deze transitie een stevige impuls geven. En die trend zal in ons land nog verder versneld worden met de nieuwe wetgeving inzake bedrijfswagens die vanaf 2026 van toepassing is (vanaf deze datum zijn alleen 100% elektrische auto’s 100% aftrekbaar).

Hoewel deze transitie nu pas echt begint, zijn elektrische auto’s toch al goed vertegenwoordigd op onze markten, aangezien sommige modellen zoals de Nissan Leaf, de Tesla Model S of de Renault Zoé al bijna 10 jaar bestaan. En zij zijn niet de enigen. Dankzij deze pioniers bestaat er ook al een tweedehandsmarkt waar deze modellen te koop zijn. Het aanbod is zeker nog beperkt, maar je kan er toch al goede deals afsluiten. En om die te vinden is het noodzakelijk om te focussen verschillende bepalende parameters. Hier zijn de 4 punten waarop je letten bij de aankoop van tweedehandse EV.

Advertentie – lees hieronder verder

1. Hoe zit het met betrouwbaarheid?

Tesla VE Occasion

Het is belangrijk te weten of een elektrische auto betrouwbaar of niet is op de lange termijn, vooral als we kijken naar tweedehandsmarkt. Het spreekt voor zich dat de elektrische tweedehandsmarkt beperkt blijft, aangezien ze al jaren slechts een klein deel van de omzet vertegenwoordigt (tussen 0,1 en 0,5%). Het goede nieuws is dat alle feedback uit deze tweedehandsmarkt uitstekend zijn.

Inderdaad, elektrische auto’s zijn zeer betrouwbaar, vooral omdat de elektromotor eenvoudiger en bijna onverslijtbaar is. Nog een voordeel: de veel lagere onderhoudskosten door minder slijtage: dankzij vertragingsregeneratiesystemen worden de remmen minder belast terwijl de elektromotor geen filter of olie nodig heeft en dus geen olieverversing. Het voordeel ten opzichte van verbrandingsmotoren is hier duidelijk.

2. Batterij: opgelet!

Renault Zoe VE occasion

De batterij is duidelijk het belangrijkste aandachtspunt bij tweedehands elektrische modellen, omdat deze component veruit het duurst is om te vervangen en de meest complexe om garantie op te bieden. De prijs per kWh van een lithium-ion batterij blijft erg hoog, wat de waarde van een pack op enkele duizenden euro’s brengt. Een prijs die ook voortdurend toeneemt omdat de capaciteit van de batterijen steeds hoger wordt om een betere autonomie te verzekeren.

Toch geven de betrouwbaarheidsenquêtes die op Europees niveau werden uitgevoerd zeer goede resultaten, die op een goede algehele betrouwbaarheid wijzen. Over het algemeen garanderen de constructeurs voor een pack een levensduur van ongeveer 8 jaar. Daarna kan de batterij echter aan capaciteit verliezen, tot minder dan 70% van de oorspronkelijke waarde.  Dit betekent dat een batterij die aanvankelijk 100 kWh biedt, op zijn best slechts 70 kWh zal overhouden. Op dit gebied is Tesla waarschijnlijk een van de beste leerlingen, omdat de ervaring van de fabrikant in zijn voordeel speelt.

Houd er daarom rekening mee dat het best mogelijk is om de capaciteit van een accupakket te controleren vóór een aankoop.  Neem de auto gewoon mee naar een merkgarage die je kan informeren over deze gegevens. Als je veel rijdt, is het mogelijk dat je bij een auto van meer dan 8 jaar het batterijpakket zal moeten vervangen door een nieuw, wat uiteraard aanzienlijke kosten met zich meebrengt. Reken daarvoor tussen de 6.000 en 7.000 euro voor bijvoorbeeld een Renault Zoé.

Dit is een serieuze uitgave die te verwachten is, maar die bij sommige merken kan worden omzeild door een interessante optie: de maandelijkse huur van het batterijpakket. Inderdaad, om het voorbeeld van Renault te nemen, daar kan je de batterij huren voor een maandelijks bedrag (op basis van de kilometerstand).

Deze formule is eigenlijk echt voordelig op langere termijn, want eens onder een capaciteit van 70% wordt de batterij automatisch vervangen door een nieuwe, nog steeds voor dezelfde maandelijkse betaling. Door te kiezen voor een formule van gebruik in plaats van bezit, wordt de gebruiker daarom beschermd tegen aanzienlijke kosten, zowel professioneel als individueel.

3. Een steeds hogere restwaarde

Peugeot VE occasion

We kunnen ons ook de vraag stellen wat de restwaarde is van elektrische auto’s op de tweedehandsmarkt. Aanvankelijk was die bescheiden, maar nu blijft ze stijgen, natuurlijk onder impuls van de marktvraag, maar ook door levertijden die blijven toenemen. Bovendien verandert de aankoop van een tweedehands elektrische wagens niets aan de mogelijkheden van aftrekbaarheid: een EV is altijd 100% fiscaal aftrekbaar.

Kortom, een elektrisch voertuig blijft zijn waarde beter behouden door de jaren heen en met de afgelegde kilometers dan een conventioneel voertuig. Daarom zal de verwachte herverkoopprijs aan het einde van de gebruiksperiode ook hoger zijn. Een situatie die de komende jaren waarschijnlijk zal worden bevestigd.

De aankoop van een tweedehands elektrische auto is daarom vandaag een echte buitenkans voor wie zo weinig mogelijk wil betalen.

4. De prijs van elektriciteit: een troef

Renault Zoe VE occasion

De lagere kosten zijn ook een van de grote voordelen van de elektrische auto. Dit geldt voor de onderhoudskosten, maar ook voor de energiekosten, aangezien elektriciteit aanzienlijk goedkoper is dan traditionele brandstoffen. De huidige elektriciteitsprijs per kWh bedraagt ongeveer van 0,25 €/kWh (landelijk gemiddelde).

Als je een batterij met een capaciteit van 70 kWh neemt, kost het ongeveer 21 euro voor een oplaadbeurt van ongeveer 350 km (of 70 kWh x 0,25 € + 20% verlies als gevolg van de verwarming van de oplaadkabel en het pakket).

In het geval van een auto met verbrandingsmotor kost het 33,6 euro bij een zeer redelijke 6 l/100 km (bij 1,6 euro/liter). Kortom, de elektrische auto, nieuw of tweedehands, zal dus altijd voordeliger zijn op vlak van verbruik.  Natuurlijk zal het zeker nodig zijn om in de toekomst rekening te houden met een algemene prijsstijging. Dat is logisch: als meer mensen hun toevlucht nemen tot elektriciteit, zullen de leveranciers en de staat hun belastingen verschuiven. Maar intussen is het plaatje duidelijk!

Besluit

Is het riskant om nu een tweedehands elektrisch voertuig te kopen? Helemaal niet. Want er zijn duidelijk meer voordelen dan nadelen. Toegegeven, de aankoop ervan zal waarschijnlijk iets meer kosten (logisch, de technologie is niet hetzelfde en de batterij is duur), maar de mogelijkheden van aftrekbaarheid, de werkingskosten, de vooruitzichten van de waarde bij herverkoop en de betrouwbaarheid van deze modellen pleiten grotendeels voor deze keuze.

Bovendien zal er, in tegenstelling tot een voertuig met verbrandingsmotor, geen beperking komen op het gebruik van een elektrische auto (lage-emissiezones, wettelijk rijverbod, enz.). Overtuigd?

Deel dit artikel


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 30.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie