Over het wereldwijde tekort aan halfgeleiders – dus in de praktijk de relatief eenvoudige elektronische chips – blijft de inkt vloeien. En de situatie blijft ook bakken geld kosten. De constructeurs worden inderdaad als eerste door deze nieuwe crisis getroffen, tot het punt dat sommige productielijnen al moesten worden stilgelegd door een gebrek aan onderdelen.
Sommige merken hebben geprobeerd oplossingen te vinden. Zoals de Stellantis-groep, die voor zijn merken Peugeot en Citroën het digitale instrumentarium, dat vol halfgeleiders zit, vervangt door de goede oude wijzerplaten. Goed geprobeerd, behalve dat deze aanpak de klanten niet overtuigt die duidelijk liever hun aankoop annuleren dan te eindigen met een minder goed uitgeruste auto.
Problemen bij de dealers
Overal lijdt het autoverkoopnetwerk onder deze situatie: de voorraden raken stilaan uitgeput, wat langere levertijden betekent, die wel eens eindeloos zouden kunnen worden met de sluiting van de productielijnen. In de sector geven sommige schattingen aan dat de omzet 25% lager zou kunnen uitvallen dan verwacht.
Advertentie – lees hieronder verder
Deze situatie betekent ook dat de beschikbare voertuigen schaarser worden en dat ze wellicht ook duurder zullen worden, zoals nu al het geval is op de tweedehandsmarkt.
Klanten die een nieuwe wagen kopen lijken niet meteen toegevingen te willen doen. Ze weigeren auto’s met minder uitrusting in ontvangst te nemen.
Voorlopig is het dealerorderboek nog goed gevuld, maar met onvoldoende voorraad loopt de facturatie achter en komt het rendement van de verdelers onder druk te staan. De situatie is daarom bijzonder ongemakkelijk en dreigt een sector te verzwakken die de afgelopen jaren steeds meer problemen heeft ondervonden, vooral met de zware infrastructuurinvesteringen die hij moet doorstaan.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be