Nadat Brussel besloot om diesel- en benzinewagens binnen afzienbare tijd te verbieden en de federale overheid liet weten bedrijfswagens met een verbrandingsmotor aan banden te zullen leggen (en de Vlaamse overheid in zeer recente termen heeft gezegd vanaf 2029 alleen nog maar nieuwe modellen in het straatbeeld toe te staan die 100% elektrisch zijn), weet de consument niet meer wat kiezen en stelt die de aankoop van een nieuwe auto liever uit of zelfs af. Dit leidt enerzijds tot een instorting van de markt van nieuwe auto’s en anderzijds tot een verhoging van de prijzen van tweedehandswagens.
Wie bovendien toch een nieuwe wagen bestelt, riskeert (zeer) lang te moeten wachten op de levering ervan. Dat heeft te maken met het wereldwijde tekort aan elektronische chips, dat behalve de autobranche ook tal van andere sectoren treft. Nieuws kan je dit niet meer noemen, maar het wordt alsmaar duidelijker dat bijzonder veel merkdealers op een financiële kater van jewelste afstevenen.
Concreet is het aantal inschrijvingsverzoeken met maar liefst 35% gedaald. Het huidige niveau is vergelijkbaar met dat van 1985, toen er een pak minder mensen in ons land woonden. De grote vraag is waar dit gaat eindigen en hoeveel handelaars hun boeken zullen moeten neerleggen.
Op zoek naar een nieuwe (of tweedehandse) wagen die onmiddellijk beschikbaar is? Die vind je op Gocar.be
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be