Sinds de coronacrisis is de automarkt volledig in elkaar gestort. Door de gedwongen sluiting van de dealers tijdens de lockdownperiodes in 2020 konden er helemaal geen nieuwe wagens verkocht worden, zodat de omzet in deze sector vrijwel tot nul werd herleid. Dat heeft een schokgolf in de industrie teweeggebracht waarvan we nu nog steeds de gevolgen dragen.
Chips in smartphones
Bij het begin van de coronacrisis zagen de automerken de vraag naar hun modellen sterk terugvallen en reageerden ze hierop gepast door hun productie terug te schroeven en ook hun bestellingen bij de toeleveranciers te beperken.
Deze bedrijven die onder andere chips en halfgeleiders produceren moesten op hun beurt reageren om hun productie en omzet op peil te houden. Gelukkig vonden zij meteen een alternatief bij de producenten van smartphones en spelelektronica (zoals de Playstation 5) die plots meer moesten produceren door een gestegen vraag naar hun producten tijdens de lockdownperiode, waarin veel mensen meer tijd thuis doorbrachten en vertier in gadgets zochten.
Advertentie – lees hieronder verder
Autofabrieken gesloten
Eens de automarkt terug begon aan te zwengelen in de tweede helft van 2020 ontstond er natuurlijk een probleem in de productie door een leveringstekort voor tal van onderdelen, die veelal gebruik maken van elektronische chips en halfgeleiders en cruciaal zijn voor het functioneren van een moderne auto, zeker de elektrische modellen.
De producenten van halfgeleiders hadden intussen in de entertainmentindustrie betrouwbaardere klanten gevonden en dus stonden de autofabrieken met de rug tegen de muur.
Onder andere Audi, Ford, Nissan, Stellantis, Toyota en Volvo moesten hun fabrieken al voor verschillende perioden sluiten en kunnen daardoor ook steeds moeilijker aan de vraag voldoen.
Het gevolg is dat de consumenten al sedert het begin van 2021 met steeds langere leveringstermijnen moeten rekening houden, die bij sommige merken kunnen oplopen tot meer dan 6 maanden. Dat noopte zelfs enkele merken, waaronder Porsche, tot de montage van ‘nepchips’ met niet alle functionaliteiten, die later door volwaardige exemplaren vervangen zullen worden.
Einde crisis nog niet in zicht
En er is nog niet meteen beterschap in zicht, want de sector verwacht dat de bevoorrading van chips en halfgeleiders ook in het derde kwartaal van 2021 nog ‘volatiel en gespannen” zal zijn, waardoor productieproblemen niet uitgesloten kunnen worden. Met als gevolg dat de lange levertijden ook de volgende maanden nog niet van de baan zullen zijn.
Integendeel, veel consumenten stelden de aankoop van hun wagen in 2020 en 2021 uit omwille van de financiële onzekerheid en de oplopende wachttijden, maar gaan nu toch tot de aanschaf van een nieuw voertuig over. De wachtrij voor een nieuwe auto wordt dus nog steeds langer.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be