Actualiteit

Brussel gaat diesel en benzine verbieden

De Brusselse regering deelt officieel mee diesel, benzine en LPG te zullen bannen en dat zal redelijk snel gebeuren. Het akkoord werd vanmorgen bereikt.

Joris Bosseloo Joris Bosseloo | Gepubliceerd op 24 jun. 2021 | Leestijd: 6 min

Wat twee jaar geleden werd aangekondigd, werd nu bevestigd. Brussel zal dieselwagens vanaf 2030 verbieden en benzinemodellen en auto’s op LPG vanaf 2035. Over CNG raakte nog niets bekend. Het akkoord werd bereikt tussen de meerderheidspartijen en dus goedgekeurd door minister-president Rudi Vervoort (PS), minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen), minister van Klimaatverandering en Milieu Alain Maron (Ecolo) en alsook door Sven Gatz (met Financiën en Begroting, Open-VLD)

LEZ

De beslissing kadert in de doelstellingen om de inwoners van Brussel te beschermen tegen schadelijke gassen en vormt “de volgende mijlpaal van de lage-emissiezone of LEZ“. Wie met een auto op diesel rijdt en regelmatig in Brussel moet zijn of er woont, moet er dus voor zorgen dat er tegen 2030 een wagen op benzine, een (plug-in) hybride, een auto op LPG of een elektrische wagen (of waterstofauto) voor de deur of in de garage staat. Wie dan niet voor een emissieloos voertuig kiest, heeft dan ook nog maar vijf jaar de tijd (tot 2035 dus) om over te schakelen op een vierwieler die 100% elektrisch is (met inbegrip van een aandrijving op waterstof, die enkel water uitstoot).

Advertentie – lees hieronder verder

Nieuw belastingsstelsel

Naast het bannen van diesel en later benzine en auto’s op LPG heeft Brussel plannen om de verkeersbelasting om te gooien. Men spreekt van een “eerlijke overgang” en een “grote hervorming die de levenskwaliteit voor iedereen moet verbeteren”. De belasting op inschrijving (BIV) zal niet alleen rekening houden met het vermogen en de brandstof, maar ook met het gewicht. Mensen moeten met andere woorden ontmoedigd worden om zware voertuigen (denk aan grote SUV’s) te kopen en voor een zuinige stadswagen te kiezen. Er werd nog niet letterlijk gesproken van anti-SUV-zones, iets waar een mobiliteitsexperte onlangs voor pleitte, maar we weten natuurlijk niet wat de toekomst brengt. In ieder geval is het de bedoeling om enerzijds het autoverkeer in Brussel tot een maximum te “vergroenen” en anderzijds om zoveel mogelijk auto’s te weren zodat er minder files zullen plaatsvinden, met name tijdens de spits. Eerder dit jaar werd nog geopperd dat Brusselaars, handelaars en bepaalde pendelaars hun personenwagen beter zouden vervangen door een bakfiets aangezien “zo’n voertuig voor de meeste ritten geschikt is”.

Wat zegt de oppositie?

De MR zegt dat de Brusselse politiek een slechte beslissing heeft genomen. “Men bevestigt dat verbrandingsmotoren niet meer mogen, maar heeft de strategie inzake de keuze van alternatieve motorisaties die Brussel wel zou toelaten nog steeds niet aan het parlement voorgelegd. Vier studies moeten nog worden afgerond. Wat is de alternatieve visie? Wat stelt de regering exact voor op het vlak van CNG, waterstof en elektriciteit?”, reageert MR-parlementslid Anne-Charlotte d’Ursel, voorzitter van de mobiliteitscommissie van het regionale parlement.

David Weytsman stelt ook teleurgesteld vast dat er op het vlak van elektrische oplaadinfrastructuur in mei 2021 amper 161 oplaadpunten (322 oplaadpunten) waren. We zijn nog mijlenver verwijderd van de 11.000 oplaadpunten die de regering voor 2035 heeft aangekondigd”, aldus de ondervoorzitter van deze commissie.

De twee liberale parlementsleden wezen ook op dit “unilaterale” besluit. “Niet iedereen kan zonder auto en voor bepaalde bedrijven zijn elektrische voertuigen geen oplossing. Het klopt dat we minder privéwagens nodig hebben, meer deelauto’s, meer schone auto’s, meer parkeerplaatsen, een efficiënter openbaar vervoer enzovoort, maar deze mededeling, bij gebrek aan concrete alternatieven, veroorzaakt bijzonder veel ongerustheid bij de bevolking”, besluit het duo.

“De laatste borden die de lage-emissiezone aankondigen werden net geplaatst, drie jaar na de eerste verboden. Alle Park&Ride-parkeerterreinen zijn nog steeds niet toegankelijk voor voertuigen die niet in de LEZ mogen. Zij moeten dus nog steeds 350 euro boete te betalen. Amper twee parkings worden momenteel door het parkeeragentschap beheerd, wat in strijd is met het beheerderscontract. Drie parkings zullen worden gesloten (Roodebeek, Delta en Hermann-Debroux) zonder dat de regering een duidelijke visie heeft over de manier waarop ze zullen worden gecompenseerd”, aldus David Weytsman.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon