Wie een LEZ met een te vervuilend voertuig binnenrijdt, krijgt een fikse boete van 150 tot wel 350 euro. De bedoeling van dit beleid is natuurlijk het verbeteren van de luchtkwaliteit, maar aangezien er sinds de invoering van de verschillende lage-emissiezones al ettelijke miljoenen werden geïnd, zou je je kunnen afvragen of schonere lucht wel écht de grootste prioriteit is. De pakkans is namelijk 100%, in tegenstelling tot bijvoorbeeld te snel rijden of een voertuig besturen onder invloed van alcohol of drugs, en niemand is zo gek om bewust zo’n bedrag van de rekening te laten gaan.
Voorbeelden
Nog geen jaar geleden berichtten we dat de LEZ van Brussel bijna 2,6 miljoen euro had opgebracht (een bedrag dat inmiddels hoger ligt), en vanmorgen vernamen we dat de lage-emissiezone van Antwerpen op vier jaar tijd zomaar eventjes 45 miljoen (!) van rijdende burgers afhandig heeft gemaakt, verdeeld over meer dan 314.000 boetes. Volgens schepen Tom Meeuws (Vooruit) moet dit aantal gerelativeerd worden, maar wij kunnen enkel concluderen dat er nog veel mensen niet op de hoogte zijn of de signalisatie niet hebben opgemerkt.
Ligt het daaraan?
Gebrekkige signalisatie is inderdaad al langer een heikel punt. Op sommige plaatsen, zoals voor wie Brussel (of één van de randgemeenten) wil binnenrijden bijvoorbeeld, is er namelijk geen weg terug als het LEZ-bord in beeld komt. Met andere woorden: wie niet over een navigatiesysteem beschikt, apps zoals Waze gebruikt en niet op de hoogte is van de geldende regels omtrent de LEZ’s (waar ze beginnen, maar bijvoorbeeld ook toeristen, mensen die nooit in het Brusselse komen enzovoort) heeft sowieso prijs met een oudere (diesel)wagen. Rechtsomkeer maken op de autosnelweg, is nu eenmaal verboden en levensgevaarlijk.
Advertentie – lees hieronder verder
En ook…
LEZ’s vergoten de kloof tussen arm en rijk, wat tegenwoordig ook met de invoering van de lage-emissiezone in Gent een serieus punt van discussie vormt. Wie geld genoeg heeft en een recente auto bezit of leaset, hoe krachtig ook, zal nooit een boete krijgen, net zoals bestuurders van elektrische auto’s die in de regel duurder zijn. Wie het echter minder breed heeft en zich tevreden moet stellen met een oud model, moet letten op wat hij of zij koopt en rekening houden met het feit dat die vierwieler binnen enkele jaren alweer “verboden” zal zijn, met alle (financiële) gevolgen van dien.
Dus kan je concluderen…
LEZ’s veroorzaken kopzorgen voor zij die de eindjes aan elkaar moeten knopen en duwen ze nog verder in de armoede. Bovendien wordt er door de stadsbesturen vaak sluw spel gespeeld wat de signalisatie van hun lage-emmissiezones betreft, waardoor het effectief lijkt dat het het om de poen te doen is. (Fijn)stof om over na te denken.
Wil je controleren of je de verschillende LEZ’s die België rijk is, mag betreden, hoef je enkel hier te klikken. Of klik hier om te weten wie er allemaal een vrijstelling krijgt.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be