Dat smartphone-gebruik tijdens het rijden nefast is voor de verkeersveiligheid is algemeen geweten. Er bestaan zelfs al camera’s die bestuurders daarop kunnen betrappen, met het oog op het uitschrijven van boetes. Maar ook het bedienen van aanraakschermen zou zeer gevaarlijk zijn, gevaarlijker zelfs dan rijden onder invloed van cannabis of alcohol.
Het Britse onderzoek dateert van vorig jaar en werd uitgevoerd door het Transport Research Laboratory (TRL). Men bestudeerde het effect van de bediening van touchscreens, met inbegrip van de systemen Android Auto en Apple CarPlay (al dan niet met stembediening). Er werd nagegaan hoe vaak bestuurders met de schermen in de weer waren, maar ook hoe lang zo’n “sessie” duurde. Veel te lang, blijkbaar, want de reactietijd van de proefpersonen ging serieus naar beneden, waardoor ze als het ware een gevaar voor andere weggebruikers werden.
Gevaarlijker dan alcohol, cannabis, sms’en sturen enzovoort
Een normale reactietijd is 1 seconde. Met drie pintjes op wordt daar 12% aan toegevoegd, na een jointje 21%, met handsfree bellen 27%, met stembedieding tot 35% (hetzelfde als sms’en sturen), met bellen zonder handsfree-kit 45% en met het gebruik van het centrale aanraakscherm tot maar liefst 57%. Meer dan een halve seconde erbij dus, wat het verschil tussen leven en dood kan betekenen.
Advertentie – lees hieronder verder
En de Amerikanen?
De AAA Foundation, het Amerikaanse equivalent van het Vias Insitituut, voerde een gelijkaardig onderzoek uit. Volgens deze organisatie is de bediening van een touchscreen veiliger dan dat van een gsm die op de boordplank is bevestigd, simpelweg omdat het aanraakscherm van een wagen groter en dus duidelijker is.
Regels invoeren?
Dat kan een land als België blijkbaar niet zelf, maar Europa heeft wel wat te zeggen. Momenteel is het echter zo dat er wel normen bestaan, maar dat die zeer algemeen zijn en geen verplichtingen bevatten. Bovendien zou de laatste “raadgeving” van 2008 dateren, en intussen heeft de technologiesector natuurlijk alles behalve stilgezeten. Met andere woorden: producenten doen hun eigen zin, al moeten we er bij zeggen dat ze ook effectief aan zelfregulering doen. Da’s logisch, want autofabrikanten willen dat er zo weinig en liefst geen (dodelijke) ongevallen met hun modellen gebeuren om slechte reclame te vermijden. Volvo is het beste voorbeeld: dit merk streeft sinds vorig jaar openlijk naar nul doden.
Bron: VRT / Foto: J. Bosseloo/Mercedes S-Klasse
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be