Autotests

TEST Alfa Romeo Giulia & Stelvio 2020: Wég met terughoudendheid!

Geschreven door Laurent Zilli | 20/11/2019

Met de Giulia en vervolgens de Stelvio heeft Alfa Romeo heel wat fans van het merk tevreden gemaakt. Beide modellen beschikken immers over de verloren gewane ziel waar populaire Alfa’s uit het verleden mee gezegend waren. Toch zijn ze er niet in geslaagd om toe te treden tot het exclusieve premiumclubje. Die situatie wil de fabrikant vandaag rechtzetten…

Hoewel ze een ware referentie geworden zijn op het gebied van dynamiek en zelfs sensaties, is het geen verrassing dat klanten van het premiumsegment niet massaal overstag zijn gegaan voor deze Alfa’s. Want hoewel rijplezier voor sommige mensen volstaat om bepaalde offers te brengen, willen de meesten hun ogen niet sluiten voor de “tekortkomingen”, of toch als ze de vergelijking maken met een Mercedes, een BMW of een Audi. Anders gezegd: de Italianen kwamen niet op dezelfde hoogte als de Duitsers wat afwerking en technologie betreft.

‘t Zit vanbinnen

De Giulia en Stelvio van modeljaar 2020 werden gelukkig niet aangepast op de gebieden die ons al bevielen, zijnde het ontwerp, de mechanica en het chassis. De passagierscompartimenten, die werden wél grondig herzien. De materiaalkeuze ging erop vooruit, net als de afwerking, en dus maakt de waar te nemen kwaliteit een grote sprong voorwaarts. Nog belangrijker, of toch in dit segment, is dat de technologie evolueert. Zo is er sprake van een gloednieuw multimediasysteem gekoppeld aan een 8,8″ touchscreen (het bedieningswiel is er nog steeds), met een moderne en zeer leesbare presentatie. Het systeem blijkt vrij snel en de geconnecteerde functies (bijvoorbeeld het vanop afstand ingeven van een bestemming via de smartphone) zijn helemaal up-to-date. Dag en nacht verschil, zeg maar, en we krijgen meer het gevoel dat we weten waarvoor de klant betaalt.

interieur

Alfa verhoogt ook het niveau van de rijhulpmiddelen, met “intelligente” cruisecontrol, een actieve rijstrookassistent, dodehoekbewaking met koerscorrectie, en een autonome rijmodus (niveau 2). We bevestigen dat deze systemen discreet en vloeiend werken én dat ze geen afbreuk doen aan de rijervaring. De Giulia en Stelvio zijn dus nog altijd dé betaalbare gezinswagens van het moment voor wie graag aan een stuur draait.

Conclusie

Deze belangrijke update van de Giulia en Stelvio zal weliswaar niet volstaan zijn om de Duitse drievuldigheid te doen zweten, maar de vooruitgang op gebied van afwerking, materiaalkeuze en software mag zeker niet genegeerd worden.

Giulia Stelvio

Trefwoorden

Lees ook