Autotests

TEST Mercedes S-klasse: Nog steeds de baas

Geschreven door Laurent Zilli | 05/01/2021

Godzijdank verschijnt er maar om de zeven jaar een nieuwe S-klasse. Dat geeft je immers de tijd om te vergeten dat we elke modelpresentatie met min of meer dezelfde zinnen beginnen…

Bij elke eerste test van een nieuwe S-klasse halen we de Mercedes-traditie aan, hebben we het over nieuwe ontwikkelingen die andere fabrikanten achteraf overnemen, over de technologische hoogstandjes enzovoort. Woordenschat genoeg, al zijn het toch telkens dezelfde die weer opduiken. Hoe kan het ook anders? Het is nu eenmaal een feit dat elke nieuwe generatie van de S-klasse technische verfijningen met zich mee brengt, zowel kleine als grote, waardoor hij niet zelden de beste auto ter wereld wordt genoemd.

Finesse

Deze generatie van de S-klasse is volgens onze bescheiden mening een van de mooiste. Hij ziet er zuiverder en verfijnder dan zijn voorganger uit. Puurder, zou je ook kunnen zeggen. Dat komt onder andere omdat er een lijn op de flank werd geschrapt en vanwege de vorm van de koplampen.

Classe S feux

De binnenkant werd volledig herzien, met een centraal display als grote blikvanger. Dit scherm ligt niet in lijn met het dashboard, maar wordt verticaal opgesteld zoals in een Tesla, in een positie die nuttiger is om als aanraakscherm te fungeren dan wat we gewoon zijn (en bijna buiten bereik ligt). Het biedt vanzelfsprekend toegang tot alle functies van de auto en dit via een interface en menu’s die zeer intuïtief zijn.

Classe S intérieur

Iets minder intuïtief zijn alle ‘gedematerialiseerde’ bedieningselementen, zijnde aanraakgevoelige oppervlakken die de knoppen op het stuurwiel vervangen. Daaraan moet je wennen, en sommige mensen vinden het zelfs te veel van het goede. Dus hier alvast een zin die we niet gewend zijn te gebruiken in een S-klasse-testverslag: er is ruimte voor verbetering…

Classe S interior

Naast het technologische aspect schittert het interieur op het vlak van presentatie. Uiteraard is de kwaliteit onberispelijk (wat niet altijd het geval is in meer betaalbare Mercedessen) en moeten we hier meer over binnenhuisarchitectuur dan over autodesign hebben. Zetelen, doe je in ronduit heerlijke stoelen, zowel voor als achteraan, en vanzelfsprekend hebben achterste passagiers ook schermen ter beschikking. Pracht en praal…

Classe S arrière

Innovaties

Sommige innovaties kan je zien, . Denk bijvoorbeeld maar aan ‘s werelds eerste frontale airbag achterin, of aan het vermogen van de auto om, indien uitgerust met luchtvering, één kant van de carrosserie op te tillen om bij een zijdelingse impact de ‘botsenergie’ in de onderzijde van de carrosserie af te voeren. Daarnaast werden er verbeteringen die we al kenden doorgevoerd, zoals aan de gestuurde achterwielen en aan de bediening van de rijhulpmiddelen, alweer een stap in de richting van autonoom rijden. Ook heeft het MBUX-systeem met kunstmatige intelligentie en augmented reality er een paar duizend neuronen bijgekregen. Kortom, de nieuwe S-Klasse precies doet precies wat er van hem verwacht wordt door opnieuw beter te zijn dan zijn voorganger… en dan wat dan ook op de markt.

Geen revolutie

We dachten dat de S-Klasse een kleine mechanische revolutie teweeg zou brengen, bijvoorbeeld door alleen hybride aandrijvingen aan te bieden en vooral door de V8 definitief af te schaffen, zoals dat al voor de V12 is gebeurd. Da’s niet het geval, al moeten we nog even wachten op die V8.

Classe S 6 cylindres

Bij zijn lancering biedt Mercedes enkel 3-liter 6-cilinder lijnmotoren, 286 pk (S350d) of 330 pk (S400d) sterk wat de diesels betreft en 289 pk (S450) of 457 pk (S500) als we het over benzines hebben, waarvan 22 pk wordt geleverd door 48V-microhybridisatie. De V8 zal ook een ‘milde’ hybride zijn, en er staat niet verwonderlijk een plug-in hybride met een elektrisch bereik van ongeveer 100 km (!) in de startblokken. Tot slot wachten we nog steeds op de bevestiging van een AMG-versie, waarvan het gerucht gaat dat die 800 paarden in stal gaat hebben. Merk op dat alle motoren standaard worden gekoppeld aan een 9-trapsautomaat en vierwielaandrijving (behalve de 350d), en dat het aanbod hetzelfde is voor de ‘korte’ S-Klasse (5,18 m) als voor de lange versie (5,29 m).

Classe S L

De koning

Het was via de huidige topper van de reeks, de 457 pk opwekkende S500, dat we de nieuwe S-Klasse hebben leren kennen. Ook deze variant is beter dan ooit tevoren: stiller, met nog meer comfort en sereniteit achter het stuur, en dus nog meer geïsoleerd van de drukte van buitenaf. Bij alle snelheden, onder alle omstandigheden, en op elke weg, is de S-Klasse de onbetwiste koning der limousines, de nieuwe Rolls-Royce Ghost niet meegerekend. , is een S500 zelfs voor het smakelijke bedrag van 130.000 euro zonder opties een koopje.

Conclusie

Van de S-Klasse hou je, of helemaal niet. Maar het is niet alleen een kwestie van smaak. Als je hem op basis van objectieve criteria beoordeelt, kan je niet anders dan toegeven dat hij de beste is. En zo is het met elke nieuwe generatie.

Classe S rear

De S500 4Matic in cijfers

Motor: 6-cilinder turbobenzinemotor in lijn, 2.999cc; 457pk van 5.900 tot 6.100 tpm; 520Nm van 1.600 tot 5.500 tpm.

Transmissie: 4-wielaandrijving.

Versnellingsbak: 9-speed auto.

L/b/h (mm) : 5.179/2.109/1.503

Gewicht (kg): 1.900

Koffervolume (l): 550

Tankinhoud (l): 76

0 tot 100 km/u (sec.): 4,9

Prijs : 130.075 € BTWi

Vermogen: 457 pk

Topsnelheid: 250 km/u

Opg. gem. brandstofverbruik: 8 l/100 km

CO2: 181 g/km

Andere motoren:

S350d: 286 pk; 6,4l/100 km; 250 km/u; 105.270€ BTWi

S400d: 330pk; 6,7l/100km; 250km/u; 119.790€ BTWi

S450: 389pk; 7,8l/100km; 250km/u; 119.790€ BTWi

Trefwoorden

Lees ook