In het huidige marktaanbod zijn er steeds meer elektrische sportwagens met veel vermogen, maar ook een flink overgewicht. Vaak wegen ze meer dan twee ton. Die gewichtstoename gaat uiteraard ten koste van het algemene dynamisme van de auto’s, die daardoor vaak log en lomp aanvoelen bij een sportieve rijstijl. Dat uitgangspunt vormde de basis voor de Spaanse start-up Baltasar, die in 2021 zijn sportwagen Revolt aankondigde.
Sindsdien is het project geëvolueerd en op het Salon van Barcelona presenteerde het merk de nieuwste versie: de Revolt R. Dit is een compromisloze racebarchetta, een open eenzitter uitsluitend bedoeld voor het circuit – zonder homologatie voor het verkeer. Hij is geïnspireerd op racewagens en heeft een imposante achtervleugel en een extra brede voorsplitter.

Alles van een echte racewagen
De Revolt R is volledig opgebouwd uit koolstofvezel en andere composietmaterialen. Het koetswerk is ontdaan van overbodige elementen. Zo blijft er een perfecte machine over voor trackdays, met een gewicht van slechts 770 kg. De standaardversie van de Revolt beschikt over een elektromotor van 507 pk, wat zorgt voor een waanzinnige verhouding tussen gewicht en vermogen. Daarmee sprint hij van 0 naar 100 km/u in 2,5 seconden. Baltasar geeft geen concrete cijfers, maar deze extremere versie belooft nog betere prestaties.
Advertentie – lees hieronder verder
Door zijn aerodynamische extra’s is de Revolt R wel 30 kg zwaarder dan de standaardversie, wat het totaalgewicht op 800 kg brengt. Hij is ook uitgerust met een veiligheidskooi, een raceophanging met onderdelen in aluminium, kevlar en koolstofvezel, én een actief systeem voor luchtweerstandsreductie, zoals bij sommige eenzitters uit de autosport.

Razendsnel opladen
De Baltasar is niet alleen snel op het asfalt, maar ook aan de laadpaal. Zijn batterij is ontwikkeld door Millor Battery, een ander bedrijf van Baltasar-oprichter Baltasar Lopez. Aan een DC-snellader kan de Revolt R tot 80% van zijn batterijcapaciteit opladen in amper vijf minuten.
Je raadt het al: de batterij heeft geen grote capaciteit – maar dat is ook niet nodig voor circuitgebruik. De Revolt R bevindt zich voorlopig nog in het prototype-stadium, maar de bedoeling is om hem in een kleine reeks te produceren. Sommige bronnen spreken van een verkoopprijs rond het half miljoen euro. Een speeltje voor grote kinderen met een goed gevulde portefeuille dus.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be