We zijn er bijna van overtuigd dat de kerstman in hoogst eigen persoon ons testschema had samengesteld. Daarop stond immers de gloednieuwe Rolls-Royce Ghost, die ondanks zijn 5,55 meter lengte (voor de korte versie…) de kleinste limousines van het merk is. Terwijl de Phantom, het vlaggenschip van Goodwood, in de eerste plaats bedoeld is voor de superrijken die zich graag laten rondrijden, blijft de Ghost net zoals de vorige generatie ontworpen voor zij die liever zelf achter het stuur kruipen. Niet dat dit een gewone auto betreft, en het is allerminst zo dat de achterstoelen niet voldoende comfortabel zijn (waarover hieronder meer), maar hij is wel minder intimiderend om te besturen. Technisch gezien een grote vooruitgang, vinden wij.
Herontdekking
48 uur lang herontdekten we het leven achter het stuur van wat niet echt een auto mag worden genoemd. Een Rolls is een andere wereld, alsof je op een wolk rijdt. Of moeten we “in” een wolk zeggen? In dit mobiele kunstwerk is alles slechts een streling voor de zintuigen. Het stuurwiel, bijvoorbeeld. Daarvan is de velg dunner dan in de meeste andere auto’s en een waar genot voor de vingertoppen. Je hoeft ook maar één vinger te gebruiken om het rond te draaien. Vanzelfsprekend wordt er veel gefilterd en krijg je niet veel “informatie” van de weg, wat we ook weleens een gebrek aan stuurgevoel noemen, maar wie kan dat wat schelen? We zijn hier tenslotte niet om rondetijden op te nemen of om een plek op het podium van Monte Carlo te veroveren, wel om te genieten van het plezier dat dit Britse edelvoertuig op andere gebieden verschaft.
Elke bediening, van de richtingaanwijzers tot de airconditioning, omschrijven we als automobiele delicatesse. Hier dus geen vulgair knoppenpaneel of trendy touchscreens, zoals je op de foto’s kan zien. Let op: verwar delicatesse niet met breekbaarheid. Dit is de subtiliteit zelve, van de allerbeste soort. En dat geldt voor alles aan boord, ook al is bijvoorbeeld het puur wollen tapijt het dikste wat ooit onder je schoenen zal hebben gehad.
Advertentie – lees hieronder verder
De lederen bekleding? Da’s de perfectie zelve. En ook het houtwerk wordt nog steeds gemaakt door de vakkundige handen van ambachtslieden, hoewel het op een moderne en eigentijdse manier werd geherinterpreteerd om nogmaals het tegendeel te bewijzen aan zij die denken dat een Rolls alleen vastgeroeste aristocraten op leeftijd kan verleiden.
Alle instrumenten getuigen van een eenvoudige elegantie, zonder een zichtbare overvloed aan digitaliteit die de schoonheid van dit interieur alleen maar zou bederven. En laat ons eerlijk zijn: gadgets zijn er in de eerste plaats om elkaar te doen lachen. Dit laatste zeggen we niet zomaar, want door een speling van het lot kregen we, kort nadat we de Ghost hadden uitgeprobeerd, de nieuwe Mercedes S-klasse in handen. Wat een contrast… Maar daar komen we zo meteen nog op terug.
Heerlijke stilte
Onze paar uurtjes in de Rolls-Royce Ghost bliezen ook onze appreciatie voor stilte nieuw leven in. Die van de auto uiteraard, maar weet dat er tegenwoordig andere vierwielers op de markt zijn die net zo stil zijn. In dit geval hebben we het eerder over stilzwijgen. Elke autojournalist met kinderen zal je hetzelfde vertellen: als hun koters meerijden, zijn die nooit gierig met commentaar, en vaak zijn die commentaren zelfs bitterder dan die van de reporter. Zet diezelfde kinderen echter achterin een Rolls, en plots houden ze eindelijk hun mond. Daar zitten ze dan, achterover vastgegespt in donszachte zetels, betoverd door het plafond bezaaid met sterren (en zelfs vallende sterren), doofstom, geboeid, kalm…
Ze zullen er niet eens denken om aanraakschermen met hun vingers te bevuilen (want ja, die zitten in de rugleuningen van de voorstoelen verborgen, achter kostbare houten planken die zich met een druk op de knop ontvouwen). Ook dat is de magie van een Rolls-Royce!
De cijfers voorbij
Onder de lange en majestueuze kap van de Ghost woont een 6,75 liter V12-motor met 570 pk en 850 Nm in de aanslag, die hem in minder dan 5 seconden van 0 tot 100 km/u katapulteert. Deze Rolls-Royce is dus snel, héél snel. Toch zegt dit straffe sprintcijfer niets over het gevoel dat je overvalt als je rechtervoet bijna één met het tapijt wordt. Dit is immers geen auto die je bij elke versnelling in je zetel drukt, geen bliksemschicht om het zo te zeggen. Net zoals alle beschrijvingen hierboven, gaat elke versnelling gepaard met subtiliteit. “Katapulteert” was dus niet zo’n goede woordkeuze; noem het eerder een ruk van een krachtige zomerwind. De V12 is geen brutale vlegel, wel een geliefde die heerlijke woordjes in je oor fluistert.
In de praktijk zal je dit zachte gefluister echter niet vaak horen. Op dezelfde manier dat bepaalde auto’s rijgedrag beïnvloeden – je denkt nu ongetwijfeld aan het (niet zo onwaarheidsgetrouwe) cliché dat BMW-chauffeurs aggressief zijn – geeft een Rolls-Royce Ghost allerminst de neiging om het onderste uit de kan te halen. Ondanks het feit dat deze constructeur onder BMW-bewind werkt, wekt hij het omgekeerde gevoel op dan veel modellen van zijn moederbedrijf. Wie met een Rolls rijdt, wil dit namelijk zo adellijk en majestueus mogelijk doen. Je wil het soepeler aanpakken, je wordt attenter voor andere weggebruikers, stuurbewegingen verzachten, je anticipeert… En geloof ons of niet: zo rijden, geeft je minstens evenveel voldoening als een sportieve rijsessie zonder fouten.
Vergelijken
Als we een gedoodverfde rivaal voor de Rolls-Royce Ghost moeten aanduiden, is de meest voor de hand liggende keuze de Bentley Flying Spur. Jammer genoeg heeft ondergetekende de nieuwe generatie daarvan nog niet getest, dus een échte vergelijking hebben we nog tegoed. Ga er evenwel van uit dat beide modellen, die zich parallel hebben laten ontwikkelen, wedijveren op zowat alle vlakken en dus ook wat verfijning betreft. Weet ook dat er inmiddels ook een nieuwe S-klasse aan de horizon is verschenen. Daarvan bestaat ook een Maybach-variant, die je eveneens als een rechtstreekse concurrent voor deze Rolls moet beschouwen. Een testrit met die edelman is er eveneens nog niet van gekomen. Waar we wel mee gereden hebben, was een zeer goed uitgedoste S500, die ons al een goede basis voor een vergelijking heeft gegeven. Onze eerste opmerking: technisch gezien, vooral op het vlak van de dempingskwaliteit, staat de Ghost, die ooit door de Mercedes werd overtroffen, er eindelijk mee op gelijke voet. Wat het comfort, de vlotheid en dergelijke meer betreft, moeten we over een gelijkspel spreken. Op luxueus vlak, in de zin van “inhoud en uitrusting”, zijn ze aan elkaar gewaagd, misschien zelfs met een voordeel voor de S-Klasse, waar enorm veel technologie aan werd toegevoegd. Maar dat is nu juist het punt. Te veel luxe doodt luxe en doet de toegevoegde waarde ervan verdwijnen. Op een gegeven moment verandert die luxe in een demonstratie, wordt het ostentatief, verliest het zijn klasse. Bovendien, in een tijd waarin zelfs de kleinste stadswagen over minstens twee touchscreens beschikt, creëren zulke displays niet langer een gevoel van exclusiviteit, hoe groot ze ook zijn. Kortom, de overdreven toevoeging van gadgets in de Mercedes haalt hem uiteindelijk onderuit als we het onderwerp elegantie aansnijden. Laatstgenoemde wil, ook als Maybach, maar wat te graag uitpakken met zijn met diamanten versierde Rolex, terwijl de Rolls zijn zakhorloge op een hoogst elegante manier verbergt. Het verschil is opvallend.
Kortom, in een Rolls-Royce rijd je niet zomaar van A naar B. Je reist binnen een parallel universum, een van sereniteit en schoonheid, tot in de kleinste details, dat ambachtslieden tot op het punt van obsessie hebben gecreëerd. Geen enkel ander merk ter wereld biedt deze vorm van “sensaties”.
En trouwens…
Er is nog een laatste iets aan het licht gekomen tijdens onze tweedaagse in de Ghost. Kort voor de zomer hadden we de kans gekregen om de Cullinan uit te proberen, de SUV die Rolls weigert een SUV te noemen. Achter het stuur van die mastodont ben je echter ver, heel ver verwijderd van de gevoelens die je achter het stuur van de Ghost krijgt. Anders gezegd, een SUV gomt altijd sensaties weg, ook al is hij van de sportieve soort. Deze zekerheid kan zelfs Rolls-Royce niet veranderen.
Conclusie
In testverslagen hebben we het vaak over goede en minder goede gewaarwordingen. Wat de Ghost echter creëert, zijn compleet nieuwe gevoelens, onvergelijkbaar met wat je aan boord van andere auto’s overvalt. Veel te duur, zeg je? Hij is elke cent van zijn immense prijskaartje – ongeveer € 350.000 – waard.
De Rolls-Royce Ghost in cijfers
Motor: V12, benzine, turbo, 6.750cc; 570pk bij 5.000 tpm; 850Nm bij 1.600 tpm.
Aandrijving: 4-wielaandrijving
Versnellingsbak: 8-trapsautomaat
L/b/h (mm) : 5.546/2.148/1.571
Gewicht (kg): 2.490
Koffervolume (l): 507
Tankinhoud (l): N.B.
0 tot 100 km/u (sec.): 4,8
Prijs: +/- € 350.000 BTW inbegrepen
Vermogen: 570 pk
Topsnelheid: 250 km/u
Opg. gem. brandstofverbruik: 15,2 l/100 km
CO2: 347 g/km
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be