Van Eenoo vindt het meer dan gewoon jammer dat SUV’s zo populair blijven. Dat zei ze op Radio 1 en tegen Knack. Volgens haar zijn zulke modellen (SUV’s en cross-overs) gevaarlijker dan kleinere en lichtere personenwagens, in die zin dat ze de kans op zware letsels verhogen bij een ongeval. “De Europese Unie en de verschillende overheden kunnen perfect hun verantwoordelijkheid nemen en bekijken wat automerken wel en niet meer mogen. We willen niet langer toelaten dat er massaal SUV’s worden geproduceerd“.
Verdeelde meningen
De VAB is vragende partij voor meer verkeersveiligheid, maar geen voorstander om zogenaamde no-SUV-zones in te voeren die bepaalde koetswerktypes verbieden. “Er zijn nu al heel wat steden en gemeenten die zwaar vervoer weren. Bepaalde types van personenwagens bannen, is niet de oplossing”.
De Vlaamse Stichting Verkeerskunde is van zijn kant niet compleet tegen, maar vraagt zich terecht af waar men de grens moet trekken. Het begrip ‘SUV’ werd namelijk in het leven geroepen door de autofabrikanten zelf en er bestaat geen sluitende omschrijving van. Het SUV-aanbod is bovendien enorm breed: er zijn er van 2 ton of meer, maar ook veel lichtere exemplaren. In een niet zo ver verleden hebben wij ons al eens afgevraagd wat een SUV precies is.
Advertentie – lees hieronder verder
En elektrische auto’s dan?
Momenteel wordt de elektrische auto volop gepromoot door de overheden, terwijl die net zwaarder zijn dan vergelijkbare (qua grootte) diesel- of benzinewagens. En het is net de massa die volgens Van Eenoo hét probleem vormt en dus niet zozeer de vorm van het voertuig. Die discussie is nog niet afgelopen, lijkt ons…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be