Belastingen

Bedrijfswagens 100% elektrisch in 2026: geniaal plan of rampscenario?

De federale regering heeft de voorbije nacht een akkoord bereikt over de vergroening van het bedrijfswagenpark: vanaf 2026 zullen nog enkel emissievrije (lees: elektrische) auto’s volledig fiscaal aftrekbaar zijn. Betekent dit het einde van de bedrijfswagen in België? En zijn er nog andere gevolgen? Een overzicht van de feiten.

Geschreven door Alain De Jong | 18/05/2021

Het nieuwe besluit is natuurlijk geen verrassing, want in het regeerakkoord legde de Vivaldi-coalitie al vast dat alle nieuwe bedrijfswagens in 2026 ‘groen’ moeten zijn. Minister van Financiën Vincent Van Peteghem (CD&V) legde daarvoor in april een voorstel op tafel dat nu in een akkoord werd gegoten. Concreet betekent dit dat de fiscale voordelen voor nieuwe niet-emmissievrije bedrijfswagens vanaf 2023 jaar na jaar worden afgebouwd, zodat ze tegen 2026 volledig verdwenen zijn. Elektrische auto’s zouden dan wel 100 % fiscaal aftrekbaar zijn. Om het plan ook budgettair te laten kloppen op termijn zal de fiscale aftrekbaarheid tegen 2031 weer zakken tot het huidige niveau, tot 67,5%.

Auto meteen dumpen?

Geen paniek: je mag nog verder blijven rijden met je huidige bedrijfswagen met verbrandingsmotor of plug-in hybride aandrijving. De regering meldde dat er aan de bestaande contracten niet geraakt zal worden. Dit om een “duidelijk en stabiel kader” creëren voor de bedrijven en de werknemers zodat zij de volgende jaren gefundeerde aankoop- en investeringsbeslissingen voor hun wagenpark kunnen nemen. In principe kan je dus nog tot eind 2022 een klassieke niet-elektrische bedrijfsauto bestellen.

Waar opladen?

Het aanbod van elektrische wagens groeit gestaag zodat iedereen wel een model naar zijn smaak en budget zal vinden. Een heikel punt blijft echter de laadinfrastructuur die nog stevig moet worden uitgebouwd. Wie een woning met een oprit of garage heeft, kan zijn elektrische wagen wellicht makkelijk thuis opladen. Maar wat met mensen die in een flatgebouw of in de stadskern wonen? Zullen zij aan één de schaarse laadpunten moeten gaan kamperen om hun batterij weer te kunnen opladen om hun mobiliteit te behouden?

Daar is een belangrijke rol voor de overheid weggelegd die nu dringend werk moet maken van een versnelde en volledig uitbouw van de laadinfrastructuur. Want daar valt of staat de doorbraak van het elektrische wagenpark mee. Tot hiertoe hinkte ons land ver achterop wat het aantal laadpunten betreft. Op dit vlak is er toch een klein lichtpuntje te bespeuren in dit plan, dat eveneens een fiscale stimulans voorziet voor de uitbouw van een netwerk van laadpalen in ons land. Wie thuis een laadpunt installeert, krijgt een belastingvermindering. En ook bedrijven kunnen de kosten voor de installatie van laadpalen aftrekken, op voorwaarde dat die deels publiek toegankelijk zijn.

Hogere energiekosten?

Uit een recente studie bleek dat de elektriciteitsfactuur in ons land aanzienlijk – tot 30% – hoger ligt dan in de omringende landen. En met het zonnepanelendebacle, het aangekondigde capaciteitstarief (dat rekening houdt met het piekverbruik), en de onzekerheid van de stroomvoorziening in het achterhoofd, vrezen vele verbruikers terecht dat ze de volgende jaren nòg meer zullen gaan betalen voor hun verbruikte elektriciteit. In dit plaatje staat natuurlijk niemand te springen om regelmatig de batterij van de auto thuis aan de stekker te hangen, ook al draagt de werkgever normaal dat deel van de kosten.

Is dit een geniaal plan of een rampscenario? De tijd zal het uitwijzen…

Deel dit artikel

Lees meer over

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Anderen bekeken ook

Wagens voor u

Auto's