Het in Brussel gevestigde T&E hekelt met name dat maar liefst 96% van de vorig jaar in België ingeschreven bedrijfswagens met een verbrandingsmotor was uitgerust. De beslissing over de verplichte overstap naar 100% elektrische auto’s die de Vivaldi-regering onlangs heeft genomen en die in 2026 van kracht gaat, zullen hun leden ongetwijfeld op prijs stellen. Toch stelden wij ons al de vraag of het wel mogelijk is om massaal over te schakelen naar EV’s, met een negatief antwoord.
Voorts zegt T&E dat “de 10 grootste Europese leasingbedrijven 8% van de CO2-uitstoot van voertuigen vertegenwoordigen” en dat “60% van de nieuwe auto’s firmawagens zijn”. Een gouden kans voor overheden om dankzij de electrificatie van het wagenpark de nationale klimaatdoelstellingen te halen, wordt gezegd, al kan je jezelf de vraag stellen wat Belgische firma’s gaan doen die geen elektrische wagens voor hun personeel kunnen kopen wegens te duur of te onpraktisch. De kans bestaat dat personeelsleden die anders wel kans zou maken op een moderne, zuinige firmawagen met een verbrandingsmotor vanaf 2026 met een oudere, vervuilende privéauto zullen rondrijden, met nog meer schadelijke uitstoot als gevolg.
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be