Elektrisch

1 op 3 bedrijven niet klaar voor de elektrische auto in 2026

In 2026 zullen de nieuwe bedrijfswagens allemaal 100% elektrisch moeten zijn als de onderneming aanspraak wil maken op een optimale fiscale aftrekbaarheid. Maar nu blijkt dat één op de drie bedrijven aangeeft nog niet klaar te zijn om tegen die deadline de overgang vlot te realiseren. 

Geschreven door David Leclercq | 12/05/2022

In 2026 zal naar verwachting het grootste deel van het Belgische bedrijfswagenpark overschakelen op elektriciteit. Waarom? Omdat vanaf dan alleen nog elektrische auto’s 100% aftrekbaar zijn voor bedrijven, die zorgen voor het grootste deel van de nieuwe inschrijvingen van personenauto’s op jaarbasis (tussen de 60 en 70% van de verkoop). De regering wou namelijk de vergroening van het wagenpark versnellen, en vooral deze 600.000 voertuigen op de bijna 6 miljoen die het Belgische wagenpark vormen.

Het lijkt er echter op dat deze termijn te kort zal zijn volgens een enquête uitgevoerd door AON en Fleet bij 200 bedrijven. Volgens deze studie geeft meer dan één op de drie bedrijven (35,7%) aan dat zijn aanpassingsproces aan deze nieuwe belastingrichtlijnen in 2026 niet voltooid zal zijn.

Advertentie

Oorzaken van dit falen

De redenen voor deze vertraging liggen eigenlijk voor de hand: de bedrijven vermelden dat er niet genoeg laadpalen zullen zijn, dat de levertijden voor deze voertuigen voortdurend langer worden (soms tot 2 jaar) of dat de actieradius van de elektrische voertuigen nog steeds onvoldoende is in de ogen van werknemers.

We realiseren het ons misschien niet, maar de investeringen en de organisatie die nodig zijn om over te stappen op elektrische auto’s zijn enorm voor de bedrijven. Zo zegt bijna 7 op de 10 bedrijven (68,9%) problemen te ondervinden met de elektrische infrastructuur, maar ook met het verhoogde brandrisico dat eveneens een reeks aanpassingen vereist.

We weten bijvoorbeeld dat ondergrondse parkings problematisch zijn bij een brand en sommige bedrijven hebben hun werknemers soms gewoon geen andere oplossing te bieden. De realiteit toont ook de geringe vooruitgang aan: slechts 21,9% van de bedrijven heeft een brandveiligheidsplan en een minderheid geeft toe een aanvullende brandverzekering te hebben afgesloten die ook de laadpalen dekt. Bedrijven hebben er echter belang bij om dit jaar te investeren in deze laadpalen, omdat de aftrekbaarheid nog steeds 200% bedraagt.

Ook thuis

L’échéance de 2026 semble trop courte pour le passage à la voiture électrique dans les entreprises

Het uitrusten van het bedrijf is één ding, maar het is ook noodzakelijk om de huizen van de werknemers uit te rusten. Bij een brand thuis is het vandaag immers nog lastig om te weten wie voor de kosten opdraait. Drie op de tien bedrijven geven toe dit niet te weten, terwijl negen op de tien werknemers geen informatie hebben ontvangen over het onderwerp opladen of de te nemen basisveiligheidsmaatregelen.

Tot slot blijkt uit het onderzoek van AON en Fleet dat wagenparkbeheerders totaal niet geïnteresseerd lijken te zijn in de specifieke kosten voor elektrische auto’s en vooral de kosten van snelladen, die vaak hoger zijn dan het volume benzine of diesel dat nodig is om een gelijkaardige afstand af te leggen. Slechts 31,6% van de bedrijven probeert deze kosten te beperken, zo blijkt. De weg naar de elektrische auto is inderdaad nog zeer lang…

Deel dit artikel

Lees meer over

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Anderen bekeken ook

Wagens voor u

Auto's