ACEA: “Dringend meer laadpalen nodig”

ACEA, de federatie van Europese autoconstructeurs, waarschuwt dat de uitrol van laadstations dringend versneld moet worden als we de doelstellingen van de EU in 2030 willen halen. Tegen dan zijn er 6,8 miljoen laadpunten nodig om het Europese wagenpark elektrisch te laten rijden.

Gepubliceerd op 4 april 2022
Leestijd : 2 min

Deel

ACEA: “Dringend meer laadpalen nodig”

Onder impuls van de Europese Commissie is de energietransitie ook in de autosector ingezet. Tegen 2030 wil men de CO2-uitstoot met 55 procent verminderen en om dat te bereiken zullen er vanaf 2035 nog enkel nieuwe elektrische voertuigen in Europa verkocht mogen worden.

De auto-industrie maakt daar intussen volop werk van met een gamma dat steeds meer plug-in hybride en volledig elektrische modellen telt. Maar als bijna iedereen elektrisch gaat rijden, moeten er ook genoeg laadmogelijkheden zijn om de batterijen van al die EV’s snel, eenvoudig én overal op te laden.

10.000 nieuwe laadpunten per week nodig 

En op dat vlak is er nog heel veel werk aan de winkel. ACEA becijferde namelijk dat er in 2030 ruim 6,8 miljoen openbare laadpunten nodig zullen zijn om alle elektrische auto’s van stroom te voorzien. Om dat aantal te bereiken zouden er wekelijks zeker tienduizenden laadpalen bij geplaatst moeten worden in de Europese landen, terwijl dat op dit moment gebeurt aan een ritme van amper 2.000 laadpalen per week. Dat loopt dus nog niet gesmeerd…

De auto-industrie maakt zich daarom grote zorgen over de traagheid waarmee de uitrol van laadinfrastructuur plaatsvindt. Noteer hierbij dat de voorbije vijf jaar de verkoop van elektrische auto’s vertienvoudigde, terwijl het aantal openbare oplaadpunten lang niet zo snel groeide.

Advertentie – lees hieronder verder

tesla-opladen

Het onderzoek van ACEA schat de jaarlijkse kosten voor de uitbouw van de openbare laadpaalinfrastructuur op zo’n 8 miljard euro. Dat is een stevige smak geld, maar in vergelijking met andere grote infrastructuurprojecten, zoals telecommunicatie, toch een zeer bescheiden investering, die bovendien een grote impact heeft op het milieu. 

Voor de verdere uitrol van het netwerk laadpunten adviseert ACEA dat er in 2024 al 1 miljoen openbare laadpunten nodig zullen zijn. Tegen 2029 zou dat aantal al verdrievoudigd moeten zijn tot 3 miljoen, terwijl er in 2030 dus 6,8 miljoen laadpunten nodig zullen zijn volgens de auto-industrie. Er is dus nog veel inspanning nodig om de elektromobiliteit in Europa op kruissnelheid te krijgen.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Alain De Jong journalist, tekstschrijver, communicatiespecialist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Economie
Dit is hoe Mercedes Tesla en de Chinese merken gaat passeren

Net zoals de andere merken heeft Mercedes het niet onder de markt. De crashende verkoop in China en de achterblijvende populariteit van de elektrische vloot maakt barsten in het Duitse huis van vertrouwen, dat traditioneel hard inzet op technologie om zich van zijn concurrenten te onderscheiden. Maar met de nieuwe CLA vecht het merk terug.

Deze week 3 min Piet Andries
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.