Elektrisch

ACEA: “Dringend meer laadpalen nodig”

ACEA, de federatie van Europese autoconstructeurs, waarschuwt dat de uitrol van laadstations dringend versneld moet worden als we de doelstellingen van de EU in 2030 willen halen. Tegen dan zijn er 6,8 miljoen laadpunten nodig om het Europese wagenpark elektrisch te laten rijden.

Geschreven door Alain De Jong | 04/04/2022

Onder impuls van de Europese Commissie is de energietransitie ook in de autosector ingezet. Tegen 2030 wil men de CO2-uitstoot met 55 procent verminderen en om dat te bereiken zullen er vanaf 2035 nog enkel nieuwe elektrische voertuigen in Europa verkocht mogen worden.

De auto-industrie maakt daar intussen volop werk van met een gamma dat steeds meer plug-in hybride en volledig elektrische modellen telt. Maar als bijna iedereen elektrisch gaat rijden, moeten er ook genoeg laadmogelijkheden zijn om de batterijen van al die EV’s snel, eenvoudig én overal op te laden.

Advertentie

10.000 nieuwe laadpunten per week nodig 

En op dat vlak is er nog heel veel werk aan de winkel. ACEA becijferde namelijk dat er in 2030 ruim 6,8 miljoen openbare laadpunten nodig zullen zijn om alle elektrische auto’s van stroom te voorzien. Om dat aantal te bereiken zouden er wekelijks zeker tienduizenden laadpalen bij geplaatst moeten worden in de Europese landen, terwijl dat op dit moment gebeurt aan een ritme van amper 2.000 laadpalen per week. Dat loopt dus nog niet gesmeerd…

De auto-industrie maakt zich daarom grote zorgen over de traagheid waarmee de uitrol van laadinfrastructuur plaatsvindt. Noteer hierbij dat de voorbije vijf jaar de verkoop van elektrische auto’s vertienvoudigde, terwijl het aantal openbare oplaadpunten lang niet zo snel groeide.

Tesla opladen recharger

Het onderzoek van ACEA schat de jaarlijkse kosten voor de uitbouw van de openbare laadpaalinfrastructuur op zo’n 8 miljard euro. Dat is een stevige smak geld, maar in vergelijking met andere grote infrastructuurprojecten, zoals telecommunicatie, toch een zeer bescheiden investering, die bovendien een grote impact heeft op het milieu. 

Voor de verdere uitrol van het netwerk laadpunten adviseert ACEA dat er in 2024 al 1 miljoen openbare laadpunten nodig zullen zijn. Tegen 2029 zou dat aantal al verdrievoudigd moeten zijn tot 3 miljoen, terwijl er in 2030 dus 6,8 miljoen laadpunten nodig zullen zijn volgens de auto-industrie. Er is dus nog veel inspanning nodig om de elektromobiliteit in Europa op kruissnelheid te krijgen.

Deel dit artikel

Lees meer over

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Anderen bekeken ook

Wagens voor u

Auto's