Elektrisch

Laadpalen gaan brandstofpompen snel vervangen

In de energietransactie is de uitbouw van een netwerk van oplaadpunten voor elektrische auto’s nog een belangrijke zorg. Maar daarin kan snel verandering komen, want blijkbaar is een snellader bijna net zo winstgevend als een brandstofpomp voor de energiemaatschappijen, en dat opent perspectieven.

Alain De Jong Alain De Jong | Gepubliceerd op 8 feb. 2022 | Leestijd: 4 min

Als de elektromobiliteit zich doorzet, zullen we in België tegen 2030 ongeveer 2 miljoen elektrische voertuigen hebben. En die moeten uiteraard allemaal opgeladen worden, wat betekent dat ook het aanbod van laadpalen sterk moet worden uitgebreid (tot zo’n 150.000 stuks op een goede 8 jaar tijd).

Als je weet dat er nu nog maar een goede 10.000 publieke laadpunten beschikbaar zijn in ons land, zullen er de komende jaren héél veel terminals geïnstalleerd moeten worden om het transitieverhaal mogelijk te maken.

Advertentie – lees hieronder verder

Energiebedrijven nemen voortouw

Met de huidige kleinschalige initiatieven lijkt dat onmogelijk. Maar intussen is duidelijk dat de petroleummaatschappijen die tot hiertoe voornamelijk brandstofstations uitbaten, zich meer en meer als ‘energiebedrijven’ gaan profileren en ook gaan instaan voor de verdeling van elektriciteit.

Wat de laadpunten voor elektrische auto’s betreft, hebben deze bedrijven natuurlijk een belangrijke troef in handen: hun huidig netwerk van tankstations is uitgebreid en ligt op gunstige locaties. Daardoor ligt een omschakeling van brandstofpompen naar laadterminals voor de hand en is die ook vrij eenvoudig te realiseren.

Die trend is trouwens al ingezet, want persbureau Reuters vernam van BP dat snelladers al bijna net zo winstgevend zijn als benzinepompen en dat de business case steeds interessanter wordt door de snel toenemende vraag naar elektrisch opladen in Europa.

Op sommige markten is de vraag naar elektriciteit aan snelladers de voorbije maanden zelfs met de helft toegenomen tegenover een jaar eerder. Die indicatie is voor de energiemaatschappijen het startschot om volop op de elektrificatie in te zetten en hun netwerk stilaan om te vormen. Daardoor gaan de vertrouwde brandstofpompen steeds meer door snelladers vervangen worden.

Laden bij de supermarkt

Les bornes de recharge vont bientôt remplacer les pompes à essence

Deze trend is ook bij andere petroleummaatschappijen te merken. Zo wil bijvoorbeeld Shell tegen 2025 wereldwijd 500.000 laadpalen hebben staan. Daarnaast merk je ook een sterkere samenwerking tussen energiebedrijven en spelers uit andere sectoren. Zopas werd aangekondigd dat Eneco eMobility dit jaar nog 240 laadpunten gaat installeren op de parkings van supermarktketen van Albert Heijn In België en Nederland. Dat aantal zal tegen 2025 uitgebreid worden tot 2.000 eenheden verspreid over beide landen. Het gaat om snelladers met een maximale laadsnelheid van 225 kW die de klanten moeten toelaten om de accu van hun EV tijdens het winkelen in de supermarkt weer grotendeels op te laden.

Ook Colruyt en DATS24 openden dit jaar al een nieuw laadplein met 54 dubbele laadpalen in Halle en willen hun netwerk nog verder uitbreiden de komende jaren. De verwachting is dat er binnenkort nog meer gelijkaardige projecten zullen opduiken, zodat het noodzakelijke netwerk aan laadpalen er toch nog sneller dan gedacht zal komen. Wordt vervolgd.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon