65 miljoen (!) laadpalen nodig tegen 2035

De ontwikkeling van de laadinfrastructuur vormt een grote uitdaging in de omschakeling naar de elektrische auto. Hoewel overal inspanningen geleverd worden om het aantal laadpalen te vermenigvuldigen, zou de huidige vooruitgang ruim onvoldoende zijn. Staat de transitie op losse schroeven?  

Gepubliceerd op 19 februari 2022
Leestijd : 2 min

Deel

65 miljoen (!) laadpalen nodig tegen 2035

Naast autonomie blijft opladen de tweede grote uitdaging voor de elektrische auto. Met opladen bedoelen we uiteraard de oplaadtijd, maar ook de beschikbaarheid van ‘tankstations’ of beter gezegd laadpalen. Voor veel bestuurders is het uiteraard onmogelijk om in de rij te gaan staan ​​om hun auto op te laden.

Momenteel wordt er hard gewerkt en geïnvesteerd om het netwerk van laadpalen te verdichten. Ter herinnering: het doel van Wallonië is om tegen 2025 een netwerk van 12.000 publieke laadpunten uit te rollen. Vlaanderen wil tegen dan het aantal publieke laadpunten op zijn grondgebied verhogen tot 35.000. Hoge aantallen, maar het zou toch ruim onvoldoende zijn.

En in Europa?

Heel wat experts binnen adviesbureaus zijn actief rond dit thema en worden aangesproken door de overheden. Dit is het geval voor onderzoeksbureau Ernst & Young, dat de rekenmachine bovenhaalde. Het schat het aantal elektrische voertuigen op de weg in 2035 op 130 miljoen, wetende dat er in 2030 al 65 miljoen zullen zijn.

ionitycharge

Advertentie – lees hieronder verder

Volgens het onderzoeksbureau zullen laadmogelijkheden thuis 85 procent van de behoeften vertegenwoordigen en dat verklaart wellicht waarom de autoriteiten hiervoor steeds meer wetgeving uitwerken (normen voor nieuwe gebouwen en renovaties).

Ernst & Young geeft ook aan dat het knelpunt zich eerder bevindt op het wegennet, in parkings (waar laadpalen vaak op één hand te tellen zijn), op het werk en in de steden. De voorzieningen zijn duidelijk helemaal niet zoals het zou moeten.

Ernst & Young gaat nog verder: volgens de experts moeten er in 2035 minstens 9 miljoen publieke laadpalen zijn en in totaal 65 miljoen laadpunten (inclusief privé), terwijl er nu maar 455.000 zijn. Een gigantische kloof. Zonder die mogelijkheden is de elektrische auto volgens de experts niet levensvatbaar en niet haalbaar voor de gebruikers. Als we dit even uitrekenen in verhouding tot het aantal Europeanen (ongeveer 460 miljoen), betekent dit dat er ongeveer één laadpaal voor zeven burgers moet zijn.

Het probleem is volgens Ernst & Young dat de ontwikkeling van het netwerk momenteel erg ongelijk verloopt. De concentratie van laadpunten bevindt zich namelijk vooral in Frankrijk, Duitsland, Nederland, het Verenigd Koninkrijk en Zweden. De landen in Oost- en Zuid-Europa zijn daarentegen heel slecht voorzien. Kortom, er is nog werk aan de winkel.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Economie
Dit is hoe Mercedes Tesla en de Chinese merken gaat passeren

Net zoals de andere merken heeft Mercedes het niet onder de markt. De crashende verkoop in China en de achterblijvende populariteit van de elektrische vloot maakt barsten in het Duitse huis van vertrouwen, dat traditioneel hard inzet op technologie om zich van zijn concurrenten te onderscheiden. Maar met de nieuwe CLA vecht het merk terug.

Deze week 3 min Piet Andries
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.