Naast autonomie blijft opladen de tweede grote uitdaging voor de elektrische auto. Met opladen bedoelen we uiteraard de oplaadtijd, maar ook de beschikbaarheid van ‘tankstations’ of beter gezegd laadpalen. Voor veel bestuurders is het uiteraard onmogelijk om in de rij te gaan staan om hun auto op te laden.
Momenteel wordt er hard gewerkt en geïnvesteerd om het netwerk van laadpalen te verdichten. Ter herinnering: het doel van Wallonië is om tegen 2025 een netwerk van 12.000 publieke laadpunten uit te rollen. Vlaanderen wil tegen dan het aantal publieke laadpunten op zijn grondgebied verhogen tot 35.000. Hoge aantallen, maar het zou toch ruim onvoldoende zijn.
En in Europa?
Heel wat experts binnen adviesbureaus zijn actief rond dit thema en worden aangesproken door de overheden. Dit is het geval voor onderzoeksbureau Ernst & Young, dat de rekenmachine bovenhaalde. Het schat het aantal elektrische voertuigen op de weg in 2035 op 130 miljoen, wetende dat er in 2030 al 65 miljoen zullen zijn.
Advertentie – lees hieronder verder
Volgens het onderzoeksbureau zullen laadmogelijkheden thuis 85 procent van de behoeften vertegenwoordigen en dat verklaart wellicht waarom de autoriteiten hiervoor steeds meer wetgeving uitwerken (normen voor nieuwe gebouwen en renovaties).
Ernst & Young geeft ook aan dat het knelpunt zich eerder bevindt op het wegennet, in parkings (waar laadpalen vaak op één hand te tellen zijn), op het werk en in de steden. De voorzieningen zijn duidelijk helemaal niet zoals het zou moeten.
Ernst & Young gaat nog verder: volgens de experts moeten er in 2035 minstens 9 miljoen publieke laadpalen zijn en in totaal 65 miljoen laadpunten (inclusief privé), terwijl er nu maar 455.000 zijn. Een gigantische kloof. Zonder die mogelijkheden is de elektrische auto volgens de experts niet levensvatbaar en niet haalbaar voor de gebruikers. Als we dit even uitrekenen in verhouding tot het aantal Europeanen (ongeveer 460 miljoen), betekent dit dat er ongeveer één laadpaal voor zeven burgers moet zijn.
Het probleem is volgens Ernst & Young dat de ontwikkeling van het netwerk momenteel erg ongelijk verloopt. De concentratie van laadpunten bevindt zich namelijk vooral in Frankrijk, Duitsland, Nederland, het Verenigd Koninkrijk en Zweden. De landen in Oost- en Zuid-Europa zijn daarentegen heel slecht voorzien. Kortom, er is nog werk aan de winkel.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be