De overgang naar elektrische wagens gaat of staat met de laadmogelijkheden die er beschikbaar zijn. Momenteel is de dekkingsgraad van het netwerk van laadpalen nog ondermaats en beschikt zeker nog niet elke woning over een eigen laadpunt. Er is dus nog veel werk aan de winkel om ons vervoer op korte termijn volledig aan de stekker te krijgen.
Dat probleem geldt in de meeste Europese landen, vandaar dat de overheid in het Verenigd Koninkrijk heeft besloten een tandje bij te steken en vanaf 2022 de installatie van een laadpaal te verplichten voor alle nieuwe gebouwen, inclusief privéwoningen. Op die manier hoopt ze dat er 145.000 laadpalen bijkomen tegen 2030, het moment waarop de verkoop van nieuwe auto’s met een verbrandingsmotor in het Verenigd Koninkrijk eindigt en er dus nood zal zijn aan voldoende laadmogelijkheden.
Ook bij ons een verplichte laadpaal
Dat lijkt een strak en noodzakelijk plan om iedereen mobiel te houden in deze gigantische energietransitie. Ook in België zijn er al verplichtingen voor nieuwbouwprojecten om meteen laadpunten of toch op zijn minst de nodige bekabeling te voorzien.
Advertentie – lees hieronder verder
In Vlaanderen geldt dat voor elk residentieel gebouw met minstens 2 parkeerplaatsen en voor niet-residentiële gebouwen vanaf 11 parkeerplaatsen, met normen die de volgende jaren strenger zullen worden. Brussel verplicht parkings vanaf 10 plaatsen uit te rusten met laadpunten, terwijl Wallonië vanaf 11 parkeerplaatsen een aansluitingsinfrastructuur oplegt.
Wellicht zal het een kwestie van tijd zijn vooraleer ook elke nieuwe of gerenoveerde privéwoning een laadpunt zal moeten hebben. Met in een volgende fase gewoonweg een verplichting om élke woning met een laadpaal uit te rusten richting de horizon 2029, wanneer ook in Vlaanderen de verkoop van nieuwe auto’s met een verbrandingsmotor stopt, en in afwachting van de Europese ban op auto’s met verbrandingsmotoren in 2035.
Het zal weer meer geld kosten
De laadpaal installeren is één zaak, die ook al een stevige investering vergt: reken maar op minstens 1.500 euro voor de plaatsing van de laadpaal en de aanpassing van de elektriciteitsinfrastructuur in huis. Daarnaast moet ook de netwerkbeheerder zijn infrastructuur aanpassen om de mogelijke pieken van het hogere thuisverbruik aan te kunnen. Nu zijn er in elke straat misschien 2 of 3 EV’s aan het laden tijdens de avond of de nacht, maar als dat aantal vertienvoudigt zal er uiteraard véél meer stroom aangeleverd moeten worden.
Daarvoor zal intelligent opladen via een aangepast beheersysteem noodzakelijk zijn: ’s avonds eerst koken, dan douchen, gevolgd door een wasmachine en dan pas de auto opladen in het holst van de nacht. Het lijkt een hele klus, maar de technologie laat toe, en er is trouwens geen andere keuze… Al was het alleen maar omdat de energieprijzen de laatste tijd fors zijn gestegen en de energieleveranciers weldra uitpakken met een capaciteitstarief dat de consument moet aanzetten zijn elektriciteitsverbruik optimaal te spreiden om pieken te vermijden.
Inderdaad, de tijden van zorgeloos energie consumeren zijn definitief voorbij en rekening zal véél duurder worden, dat staat vast.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be