Elektrisch

Thuis opladen veel duurder geworden op één maand tijd

De elektriciteitsprijzen gaan door het dak. Zo werd de stroom in ons land de voorbije maand maar liefst 17% duurder! Niet verwonderlijk dat er een stormloop ontstaat op thuisbatterijen, die zeker interessant kunnen zijn voor wie elektrisch rijdt. Maar tegelijk kan deze inflatie de doorbraak van de elektrische auto sterk afremmen.

Geschreven door Alain De Jong | 09/11/2021

Dat de elektriciteitsprijzen sterk zijn gestegen en dat ze zonder twijfel nog verder de hoogte in zullen gaan, is waarschijnlijk niemand ontgaan. Maar hoeveel exact werd de stroom duurder in ons land? De website eGear.be deed een nieuwe simulatie en kwam tot de onthutsende vaststelling dat het elektriciteitstarief de voorbije maand met maar liefst 15% tot 17% is gestegen. In november 2021 bedroeg de prijs per kWh 0,27€ tot 0,30€, terwijl die in oktober nog 0,23€ tot 0,26€ per kWh stond genoteerd.

Dat is geen goed nieuws voor wie met een elektrische auto rijdt en die thuis oplaadt. De elektriciteitstarieven gingen het voorbije anderhalf jaar al met 35% de hoogte in, zoals uit een eerdere simulatie van eGear.be bleek.

Advertentie

Uiteraard kan dit een rem zetten op de verdere doorbraak van elektrisch rijden. Want als de vooropgestelde besparing op de rijkosten wordt tenietgedaan door de hogere tarieven, zullen de mensen steeds minder geneigd zijn om de verstap naar elektrisch rijden te wagen.

Dure thuisbatterij biedt ‘oplossing’

thuisbatterij

Wel is te merken dat wie die energietransitie al heeft ingezet en reeds zonnepanelen en misschien ook een elektrische verwarming en een elektrisch auto heeft, geneigd is om nu een thuisbatterij te installeren. Die maakt het mogelijk om de overtollige groene en goedkope stroom die werd opgewekt door de zonnepanelen op het huis, zelf op te slaan en later weer aan te wenden als er behoefte aan is.

Na de invoering van de digitale elektriciteitsmeter in Vlaanderen is er zelfs een ware stormloop op de thuisbatterijen ontstaan. Dit jaar werden er al meer dan 11.000 geïnstalleerd tegenover 337 stuks in 2020, wat een stijging met een factor van meer dan 30 betekent. Een belangrijk minpunt aan deze groene technologie is dat er ook een stevig prijskaartje aan vasthangt. Een thuisbatterij kost momenteel minstens 5.000 euro en in combinatie met zonnepanelen moet je zeker 9.000 euro neertellen. Volgens een simulatie van energieleverancier Engie kan je de investering na een goede 8 jaar terugverdienen door de besparing op het elektriciteitsverbruik.

Hoe dan ook zal de hele elektrificatie de consument de komende jaren véél geld kosten op alle vlak, dat is intussen wel duidelijk.

Deel dit artikel

Lees meer over

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Anderen bekeken ook

Wagens voor u

Auto's