Chinese fabrikanten blijven ons overspoelen met nieuwe modellen en merken. De lijst groeit razendsnel: BYD, MG, Zeekr, Polestar, Nio, Seres, Aiways, Chery, GWM, Omoda, Voyah, Dongfeng, Mhero, Lynk&Co, Forthing, FAW, BAIC, DFSK en Maxus zijn al op de markt. Keuze genoeg!
En er komt nog meer! Een nieuw merk wordt gelanceerd tijdens de Milan Design Week van 8 tot 13 april 2025. De boodschap is duidelijk: China wil zijn sterren op vier wielen ook op de catwalk zetten.
Duitsers nekken?
Het merk in kwestie heet Denza, eigendom van autogigant BYD, en is geen nieuwkomer. Opgericht in 2010 als joint venture met Mercedes-Benz, is het inmiddels volledig in handen van de Chinese autobouwer.

Advertentie – lees hieronder verder
Denza is sindsdien geherpositioneerd als een premium elektrisch merk – en een potentiële nachtmerrie voor de Duitse concurrentie. Dat blijkt meteen uit hun eerste Europese model: de Z9 GT.
Zwaargewicht?
Wat maakt Denza – en vooral de Z9 GT – zo indrukwekkend? Simpel: pure kracht. Deze elektrische krachtpatser heeft drie elektromotoren met een gecombineerd vermogen van 966 pk, goed voor een 0-100km/u-sprint in slechts 3,4 seconden. Een stevige binnenkomer! Daarnaast is er een plug-inhybride versie met maar liefst 1.000 pk. Een prestatie die zelfs Porsche zenuwachtig zou kunnen maken.
Ondanks zijn brute kracht blijft de Z9 GT verrassend efficiënt. De 100,1kWh-batterij biedt een geclaimde actieradius van 630 kilometer, al is dat volgens de Chinese testcyclus. In de realistischere WLTP-test zal dit waarschijnlijk rond de 500 km liggen. De stekkerhybride pakt uit met een indrukwekkende actieradius van 1.000 kilometer – zelfs als dat in WLTP-termen rond de 900 kilometer uitkomt, blijft het indrukwekkend. Dit is mogelijk dankzij een voor een hybride knaap van een batterij (38,5 kWh), goed voor 201 kilometer puur elektrisch volgens de CLTC-cyclus.
Qua design kiest de Z9 GT volop voor luxe, met een Shooting Brake-stijl die doet denken aan de Porsche Panamera Sport Turismo. Toch is hij nog imposanter: 5,19 meter lang met een wielbasis van 3,12 meter.
De prijs van de Z9 GT blijft nog een vraagteken. In China kost hij 339.800 yuan (ongeveer 43.000 euro), maar in Europa zal dit vriendenprijsje onvermijdelijk hoger uitvallen door marktcorrecties en EU-douantetarieven. Toch verwachten we dat Denza zijn modellen scherp geprijsd houdt. Meer details? Die volgen op de Milan Design Week!
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be