TEST Porsche Panamera GTS Sport Turismo: familiesportman

Sinds 1963 staan de letters ‘GTS’ (voor Gran Turismo Sport) synoniem voor extra snelle Porsches zonder radicaal kantje. De gedroomde uitvoering voor de gezinsvriendelijke Panamera, met andere woorden…

Gepubliceerd op 15 maart 2019
Leestijd : 2 min

Deel

TEST Porsche Panamera GTS Sport Turismo: familiesportman

De eerste Porsche die het GTS-label opgespeld kreeg, was de 904 Carrera. Dat was in 1963. Achteraf volgden de 924 en 928 in de jaren tachtig en negentig en na een lange afwezigheid werd het acroniem in 2007 met de 911 nieuw leven ingeblazen. De Panamera heeft er sinds 2011 ook recht op. De nieuwste generatie Panamera GTS is verkrijgbaar als berline en als Sport Turismo – de shooting brake – en een exemplaar van de laatstgenoemde soort wachtte ons op.

porsche_panamera_gts_sport_turismo_7

Atletisch

Een Panamera Sport Turismo rijdt niet onopgemerkt voorbij. In de GTS-versie oogt hij zelfs nog atletischer, met zijn enorme 20-inch wielen en zwarte accenten op het koetswerk. Zwart is trouwens ook alomtegenwoordig is in de cabine, afgezien van de carrosseriekleurige stiksels. Toch realiseren we pas met wat voor machine we écht te maken hebben nadat we de – valse – sleutel hebben omgedraaid, dewelke zich zoals het hoort links van het stuurwiel bevindt (een overblijfsel uit de racerij). Het standaard sportuitlaatsysteem dat het gebulder van de 4-liter V8-biturbomotor versterkt, zorgt voor heel wat animo. En we zijn nog niet eens vertrokken! Eens het gaspedaal vermorzeld, haalt deze door 460 pk en 620 Nm bediende Panamera 100 km/u na 4,1 seconden. Niet slecht! Net als zijn topsnelheid van bijna 300 km/u trouwens.

porsche_panamera_gts_sport_turismo_88

Advertentie – lees hieronder verder

Een makkie

Vooral het gemak waarmee deze vierwielaangedreven Porsche zich laat besturen, is indrukwekkend. Dat geldt ook voor als het weer (helemaal) niet meezit en als de vaart er stevig inzit. Trekkracht? Uiteraard meer dan voldoende, maar ook bij lage toeren, en de PDK-automaat met dubbele koppeling laat zich op geen enkele fout betrappen. En dan hebben we het nog niet eens over de heerlijke luchtvering gehad: een zeer geslaagd huwelijk tussen comfort en rijgedrag, ongeacht de gekozen instelling. Een familiesportman, deze GTS.

porsche_panamera_gts_sport_turismo_56

La Porsche Panamera GTS Sport Turismo en quelques chiffres

Motor : V8, benzine, bi-turbo, 3.996cc; 460pk @ 6.000 tpm; 620Nm @ 1.800 tpm.

Aandrijving : vierwielaandrijving

Versnellingsbak : PDK 8-trapsautomaat

L/b/h (mm) : 5.053/1.937/1.422

Leeggewicht (kg) : 2.025

Topsnelheid (km/h) : 289

0-100 km/u (sec.) : 4,1

Koffervolume (l) : 520

Tankinhoud (l) : NB

Gem. verbruik (l/100 km): 10,6

CO2 (g/km): 242

Prijs (€): 145.418

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Porsche voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Ontdek onze testdrives en testritten van de nieuwste auto's. Lees onze uitgebreide autotests en testverslagen door experts.

Testdrives
TEST BMW i5 Touring eDrive40 (2024): bedreigde soort?

Zelfs met zijn elektrische gamma houdt BMW vast aan zijn goede gewoontes. Na de i5 sedan is het nu de beurt aan de Touring-breakversie om de strijd aan te gaan, een uniek aanbod op de markt in afwachting van de A6 Avant e-tron. De juiste keuze?

15 november 2024 8 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.