Misschien wordt het laden van een elektrische wagen peperduur!

De prijzen aan de snelle laadpalen voor elektrische wagens van Ionity zullen binnen enkele weken fiks stijgen. Een elektrische auto opladen via het Ionity-netwerk wordt daarmee duurder dan een volle tank brandstof. Maar enkel voor bepaalde voertuigen.

Misschien wordt het laden van een elektrische wagen peperduur!

Tot hiertoe hadden elektrische voertuigen als voordeel dat een laadbeurt veel minder kostte dan een volle tank voor een benzine- of dieselauto. Daarmee kon een deel van de meerkost bij de aankoop van een elektrische auto gerecupereerd worden. Maar met de aankondiging dat het forfait van 8€ voor een laadbeurt vervangen wordt door de prijs 0,79€ per kWh, zorgde de aanbieder Ionity voor een schokgolf in de autowereld. Wel moeten hierbij enkele bedenkingen gemaakt worden.

Niet voor alle merken

Deze prijs van 0,79€ per kWh geldt enkel voor de gebruikers van wagens van constructeurs die geen deel uitmaken van de Ionity joint-venture waartoe Audi, BMW, Ford, Mercedes, Porsche en Hyundai behoren. Een volledig laadbeurt van een Renault Zoé 2 kost zo bijvoorbeeld ongeveer 40€ voor een rijbereik van 400 km, wat inderdaad duurder is dan een voertuig met een verbrandingsmotor. Bestuurders van een Peugeot of Renault doen er dus goed aan geen gebruik te maken van het Ionity-netwerk als ze niet thuis of aan een andere publiek laadpaal kunnen opladen.

Lager tarief voor sommigen

Voor grote 100% elektrische SUV’s die meer elektriciteit verbruiken kan het plaatje nog slechter uitvallen. Gelukkig maken de meeste merken die deze modellen aanbieden deel uit van de Ionity joint-venture en genieten ze dus van de voordeligere prijzen. Alle tarieven werden nog niet meegedeeld, maar voor de Mercedes EQC, bijvoorbeeld, zal het 0,29€/kWh bedragen. Daarmee kost een volledige laadbeurt slechts een 20-tal euro.

Toch slecht nieuws

De prijsverhoging is dus reëel maar ook niet zo dramatisch als in sommige media wordt voorgesteld. Toch zal dit signaal ongetwijfeld de kopers afschrikken op een moment dat de markt van elektrische wagens nog volop aan zijn groei moet beginnen. Onthoud vooral dat een gebruiker van een elektrische wagen deze vooral zoveel mogelijk thuis of bij zijn werkgever moet opladen. Het is ook belangrijk het verbruik van een elektrische wagen na te gaan, want dat kan enorm variëren van het ene model tot het andere.