Thuis opladen elektrische bedrijfswagen riskeert te worden belast

De meeste Belgen die (voor het eerst) een elektrische bedrijfswagen in hun bezit hebben, laden die EV in veel gevallen ook thuis op. Zij kunnen echter voor een onaangename verrassing komen te staan…

Gepubliceerd op 10 augustus 2022
Leestijd : 3 min

Deel

Thuis opladen elektrische bedrijfswagen riskeert te worden belast

Wij hadden al een vermoeden dat de (massale) overschakeling op elektrische auto’s zou leiden tot belastingwijzigingen met het oog op de heffing van nieuwe taksen. In zekere zin is dit een logische evolutie. Wie nu al in een elektrische bedrijfswagen rondrijdt, is maar beter goed geïnformeerd. Over wie de laadpaal moet betalen, bijvoorbeeld, maar vooral ook de elektriciteit die van thuis uit in de batterij wordt gepompt. En wat als de werknemer in de tussentijd van werkgever verandert? Vandaag is het niet langer de vraag of men al dan niet op een elektrische auto moet overschakelen, maar wie voor de aanverwante (en hoog oplopende) kosten opdraait. De vergroening van het wagenpark hangt ervan af.

Er is een hele reeks aspecten waarmee de werknemer rekening moet houden indien die persoon de lasten van de kosten niet wil dragen, met inbegrip van belastingen. Volgens SD Worx, die door de krant L’Echo werd geïnterviewd, zouden de betrokkenen kunnen worden verplicht om een extra belasting te betalen op de stroomvergoeding die wordt gebruikt om de auto thuis op te laden. Er bestaat immers nog onzekerheid over de terugbetaling van de kosten voor het thuis opladen van de batterijen van een EV.

In de val gelokt

charge_maison

SD Worx maakt gewag van een addertje onder het gras in de forfaitaire vergoeding die de werkgever betaalt voor de elektriciteit die thuis wordt gebruikt om de wagen van stroom te voorzien. Dat komt omdat ‘intelligente’ laadstations de hoeveelheid elektriciteit registreren die naar de wagen vloeit, maar niet de kosten van die elektriciteit. Dit is op zijn zachtst gezegd een ingewikkelde materie voor werkgevers, aangezien elke werknemer zijn eigen leverancier heeft, sommigen fotovoltaïsche panelen hebben en anderen niet, enzovoort.

Advertentie – lees hieronder verder

Deze situatie heeft tot gevolg dat velen opteren voor een forfaitaire vergoeding per kWh, wat dan weer niet in goede aarde valt bij de belastingdienst, die pleit voor een geïndividualiseerde terugbetaling. Dit probleem is er vandaag niet met de tankkaart, waarmee alles duidelijk en transparant verloopt. De ‘vrees’ is dat werkgevers hun werknemers zullen overcompenseren voor de stroom die zij verbruiken – meteen de reden waarom de autoriteiten dit deel willen belasten. Het zou dan niet langer een terugbetaling zijn, maar een voorziening.

Het einde van thuis opladen?

charge_etron

SD Worx meent dat veel bedrijven zich al bewust zijn van de situatie en thuis opladen niet langer vergoeden (maar dus alleen laadbeurten aan openbare terminals of op kantoor, aangezien deze kosten rechtstreeks aan de werkgever worden gefactureerd).

In de praktijk zal thuis opladen blijven gebeuren, maar onder verschillende voorwaarden: het oplaadpunt moet eigendom zijn van de werkgever en het privéverbruik moet onderscheiden kunnen worden om de werkelijke beroepskosten te bepalen. Dit vereist uiteraard de installatie van een ‘slimme’ laadpaal die door de werknemer van de werkgever kan worden gehuurd. Niet evident allemaal…

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.