Momenteel wordt een ontwerp van belastinghervorming bestudeerd door de Belgische federale regering. Die reflectie wordt gevoed door een expertrapport onder leiding van de gouverneur van de Nationale Bank dat tot doel heeft de koopkracht in deze tijden van crisis en het concurrentievermogen van bedrijven te ondersteunen. In dit rapport speelt de bedrijfswagen een prominente rol.
Er wordt inderdaad op gewezen vanwege de loonongelijkheid die zo’n voertuig genereert tussen mensen die er een hebben en degenen zonder. Want met de crisis heeft dit voordeel van alle aard duidelijk aan belang gewonnen (prijs van brandstof, prijs van auto, enz.).
De bedrijfswagen is een Belgische uitzondering in het mobiliteitslandschap en wordt gezien als een rem op een groenere mobiliteit. Critici van dit principe geven aan dat deze bedrijfswagens meer vervuilen omdat hun gebruikers de kosten niet hoeven te dragen. Ze letten dus niet op de afgelegde kilometers, wat schadelijk is voor het milieu.
“Fout”, weerlegt FEBIAC (Belgische Federatie van de Automobielindustrie), dat zopas nieuwe cijfers heeft bekendgemaakt die in tegenspraak zijn met het feit dat de bedrijfswagen een rem zou zijn op een schonere mobiliteit. Volgens deze organisatie maken bedrijfswagens net een snelle vernieuwing van het Belgische wagenpark mogelijk. En dus een zekere vergroening van ons nationale wagenpark, want het merendeel van de nieuwe auto’s die jaarlijks worden verkocht, zijn in de eerste plaats auto’s met een professionele context.
Advertentie – lees hieronder verder
Meer elektrificatie
Volgens FEBIAC, dat de cijfers over de eerste 6 maanden van 2022 ontleedde, werden 15,4% plug-in hybride wagens en 8,8% 100% elektrische modellen verkocht, wat neerkomt op een stijging van respectievelijk 12,5% en 5,9% ten opzichte van dezelfde periode van 2021. Deze verkopen vinden echter vooral plaats in de professionele sectoren.
Het zijn dus vooral bedrijfswagens, wat logisch is aangezien bedrijven deze voertuigen uiteraard willen aftrekken. Ze worden daarom door wetgeving gedwongen om hun vloot te elektrificeren. Volgens FEBIAC wordt 90,8% van de PHEV-registraties en 85,6% van de elektrische voertuigen geregistreerd door bedrijven of zelfstandigen, terwijl particulieren de voorkeur geven aan benzine (53,9%) en zelfopladende hybride modellen (56,6%).
FEBIAC steunt dus de bedrijfswagen, die ook in een tweede fase ten goede komt aan particulieren. Want geregistreerde voertuigen duiken uiteraard enkele jaren later op de tweedehandsmarkt op, waardoor particuliere kopers toegang krijgen tot technologieën waartoe ze op de nieuwe markt geen toegang zouden hebben. De snelle elektrificatie van ons wagenpark zou dus via deze hefboom gaan.
Het is nu afwachten hoe de overheid dit standpunt gaat bekijken bij het nemen van een besluit hierover. Onze analyse hebben we onlangs nog neergepend.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be