Het gaat om een belasting met betrekking op het verbruik van het voertuig, die jaarlijks wordt herbekeken. Een deel van die calculatie heeft met de CO2-emissie te maken, specifieker door naar het verschil tussen de uitstoot van de bedrijfswagen in kwestie en de gemiddelde uitstoot van wagens met een gelijkaardige motor die nieuw in ons land worden ingeschreven te kijken – de zogenaamde ‘referentiewaarde’. Spelen ook mee: leeftijdscoëfficient en de catalogusprijs met inbegrip van opties (zonder kortingen) en BTW.
Hoe werkt het?
De opgegeven CO2-uitstoot van het bedrijfsvoertuig wordt afgetrokken van de referentiewaarde, die in 2021 gezakt is: van 91 gr/km voor dieselwagens en 111 gr/km voor benzinewagens, (plug-in) hybrides en auto’s op CNG en LPG naar respectievelijk 84 gr/km en 102 gr/km.
Concrete voorbeelden
HLN Drive haalt twee concrete voorbeelden aan. Voor een benzineauto van 30.000 euro die 120 gram CO2/km uitstoot en begin vorig jaar werd ingeschreven, gaat het VAA dit jaar met 7,2% naar omhoog, tot net geen 1.795,51 euro. Wordt hetzelfde voertuig deze maand ingeschreven, komt daar een dikke 81 euro bij, op jaarbasis welteverstaan. In een ander voorbeeld heeft HLN Drive het over een dieselauto die eveneens 30.000 euro kost. Als dit voertuig gemiddeld 99 gr/km CO2 de lucht in blaast, gaat de belasting omhoog van 1.620 naar 1.692 euro (+4,4%) indien hij in januari 2020 in het verkeer werd gebracht, en naar 1.800 indien dit laatste dit jaar gebeurt.
Advertentie – lees hieronder verder
En hoe zit het elektrische wagens?
Bij EV’s maakt de CO2-uitstoot geen onderdeel van de berekening uit, aangezien zulke voertuigen emissievrij zijn, althans na de productie ervan en zonder de onrechtstreeks door laadbeurten veroorzaakte emissie mee te tellen. De leeftijdscoëfficiënt en het prijskaartje van het voertuig tellen wel mee. Ondanks het feit dat elektrische wagens onderaan de VAA-schaal schommelen, zal ook hun factuur stijgen. Dit komt omdat het minimale VAA met 10 euro/jaar is gestegen, tot 1.370 euro.
De berekening
Benzine, hybride, LPG, CNG:
Catalogusprijs x [5,5 + ((CO2-102) x 0,1)] % x 6/7 x leeftijdscoëfficiënt
Diesel:
Catalogusprijs x [5,5 + ((CO2 – 84) x 0,1)] % x 6/7 x leeftijdscoëfficiënt
Elektrisch, waterstof, plug-in hybrides (geen ‘valse hybrides’):
Catalogusprijs x 4 % x 6/7 x leeftijdscoëfficiënt
Bron: HLN
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be