Actualiteit

Belasting op bedrijfswagens stijgt, maar hoeveel?

Na een daling van twee jaar is het belastbaar voordeel van bedrijfswagens die ook privé worden gebruikt, ook wel Voordeel Alle Aard of VAA genoemd, opnieuw gestegen. HLN Drive zocht uit hoeveel je zal moeten bijbetalen.

Joris Bosseloo Joris Bosseloo | Gepubliceerd op 8 jan. 2021 | Leestijd: 3 min

Het gaat om een belasting met betrekking op het verbruik van het voertuig, die jaarlijks wordt herbekeken. Een deel van die calculatie heeft met de CO2-emissie te maken, specifieker door naar het verschil tussen de uitstoot van de bedrijfswagen in kwestie en de gemiddelde uitstoot van wagens met een gelijkaardige motor die nieuw in ons land worden ingeschreven te kijken – de zogenaamde ‘referentiewaarde’. Spelen ook mee: leeftijdscoëfficient en de catalogusprijs met inbegrip van opties (zonder kortingen) en BTW.

Hoe werkt het?

De opgegeven CO2-uitstoot van het bedrijfsvoertuig wordt afgetrokken van de referentiewaarde, die in 2021 gezakt is: van 91 gr/km voor dieselwagens en 111 gr/km voor benzinewagens, (plug-in) hybrides en auto’s op CNG en LPG naar respectievelijk 84 gr/km en 102 gr/km.

Advertentie – lees hieronder verder

Concrete voorbeelden

HLN Drive haalt twee concrete voorbeelden aan. Voor een benzineauto van 30.000 euro die 120 gram CO2/km uitstoot en begin vorig jaar werd ingeschreven, gaat het VAA dit jaar met 7,2% naar omhoog, tot net geen 1.795,51 euro. Wordt hetzelfde voertuig deze maand ingeschreven, komt daar een dikke 81 euro bij, op jaarbasis welteverstaan. In een ander voorbeeld heeft HLN Drive het over een dieselauto die eveneens 30.000 euro kost. Als dit voertuig gemiddeld 99 gr/km CO2 de lucht in blaast, gaat de belasting omhoog van 1.620 naar 1.692 euro (+4,4%) indien hij in januari 2020 in het verkeer werd gebracht, en naar 1.800 indien dit laatste dit jaar gebeurt.

En hoe zit het elektrische wagens?

Bij EV’s maakt de CO2-uitstoot geen onderdeel van de berekening uit, aangezien zulke voertuigen emissievrij zijn, althans na de productie ervan en zonder de onrechtstreeks door laadbeurten veroorzaakte emissie mee te tellen. De leeftijdscoëfficiënt en het prijskaartje van het voertuig tellen wel mee. Ondanks het feit dat elektrische wagens onderaan de VAA-schaal schommelen, zal ook hun factuur stijgen. Dit komt omdat het minimale VAA met 10 euro/jaar is gestegen, tot 1.370 euro.

De berekening

Benzine, hybride, LPG, CNG:

Catalogusprijs x [5,5 + ((CO2-102) x 0,1)] % x 6/7 x leeftijdscoëfficiënt

Diesel:

Catalogusprijs x [5,5 + ((CO2 – 84) x 0,1)] % x 6/7 x leeftijdscoëfficiënt

Elektrisch, waterstof, plug-in hybrides (geen ‘valse hybrides’):

Catalogusprijs x 4 % x 6/7 x leeftijdscoëfficiënt

Bron: HLN

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon