De leasingprijzen gaan ook door het dak

Het zijn niet alleen zware tijden voor de autosector, maar eveneens voor de consumenten. Ook voor wie een bedrijfswagen bezit, want ook de leasingprijzen zijn de afgelopen maanden fors gestegen. Dit is geen prettig nieuws voor de 22% van de werknemers die van dit voordeel van alle aard genieten…

Gepubliceerd op 8 maart 2022
Leestijd : 4 min

Deel

De leasingprijzen gaan ook door het dak

De situatie was de afgelopen maanden bijzonder moeilijk voor de autosector. De coronacrisis die de tekorten aan halfgeleiders opgang bracht, heeft inderdaad geleid tot een schaarste van vele nieuwe modellen op de markt en een serieuze verlenging van de levertijden. En het is nog niet voorbij, want nu leidt de oorlog in Oekraïne tot nieuwe ellende met een ernstig tekort aan kabelbomen, componenten die voornamelijk in deze regio worden vervaardigd.

Al deze elementen (plus de stijging van de kosten van het zeevervoer) leiden tot de hogere prijzen, ook voor de bedrijfswagenmarkt. We hadden dit niet echt verwacht, maar deze situatie is intussen bevestigd door de maatschappij van leasingwagens ALD Automotive aan onze collega’s van de zakenkrant L’Écho.

Bij ALD, waar men constant berekeningen en projecties maakt om de markt te volgen, hebben de specialisten een stijging van de catalogusprijzen van alle voertuigen waargenomen. Als de prijs van auto’s echter stijgt, volgt ook de prijs van de TCO (of total cost of ownership) deze trend.

Vrij sterke stijgingen

Volgens experts is de stijging van de TCO vooral te wijten aan de toename van de brandstofen energieprijzen in het algemeen en de belastingen gebaseerd op de CO2-uitstoot. Natuurlijk is deze stijging niet algemeen en varieert ze van merk tot merk en van model tot model.

Advertentie – lees hieronder verder

Logisch kennen de modellen met verbrandingsmotoren de grootste toename, omdat ze enkel op fossiele brandstoffen functioneren en dus meer CO2 uitstoten. De TCO wordt namelijk berekend op de prijs van het voertuig én ook op de brandstof, de fiscaliteit (VAA, aftrekbaarheid), enz. Die stijging zal dus hoger zijn dan voor bijvoorbeeld hybride voertuigen en zeker vergeleken met elektrische voertuigen.

L’Écho haalt enkele voorbeelden aan om deze stijging te illustreren. Tussen 2019 en begin 2022 groeide de TCO van een BMW 116i met bijna 11% terwijl het VAA (Voordeel Alle Aard) dat aan de werknemer in rekening werd gebracht met 22% steeg (van 146 naar 179 euro/maand).

bmw_116i_2022

Een(bijna) identiek scenario zien we bij Audi waar een A3 Sportback TFSI 85 kW steeg met 16% in 4 jaar terwijl het VAA in dezelfde periode met… 50% toenam.

audi_a3_sportback_35_tfsi_2022

Hetzelfde geldt voor andere populaire voertuigen zoals de Volkswagen Golf TSI of TDI, waarvoor de TCO met bijna 30% is gestegen en het VAA in beide gevallen met meer dan 60% omhoogging.

volkswagen_golf_style_2020

Natuurlijk zijn SUV’s niet beter af: + 17% voor een BMW X1 (sDrive 16d), de populairste leaseauto in zijn categorie.

bmw_x1_xdrive25d_m_sport_gray-2022

Elektrisch en hybride minder getroffen

De TCO en het VAA gingen daarentegen weinig of niet in de hoogte voor elektrische auto’s en plug-in hybride modellen, die nog steeds (en weldra de enige zullen zijn) om te kunnen profiteren van een interessante fiscale aftrekbaarheid. Deze voordelige status compenseert tekorten en mogelijke prijsstijgingen die daaruit kunnen voortvloeien. Op basis van 25.000 km per jaar zou de TCO van een Volvo XC40 hybride met 0,3% zijn gedaald ten opzichte van vorig jaar (2021) en die van een BMW iX3 (elektrisch) met slechts 4,5% zijn gestegen.

Hoe onderhandelen?

Uiteraard betekent deze situatie dat, als alle andere elementen gelijk blijven, de werknemer zijn voordeel zal zien wegsmelten. Het is duidelijk dat de prijsstijging zou impliceren dat hij op termijn een steeds kleinere of minder goed uitgeruste auto zal krijgen, omdat die evolueert in een vooraf vastgesteld budget.

Toch willen veel werkgevers in hun autobeleid vaak de TCO  herzien om op jaarbasis in fase met de markt te blijven en hun werknemers niet te demotiveren. Maar in de huidige context (tekorten, prijsstijgingen en leveringsvertragingen) zal het waarschijnlijk nodig zijn om toegevingen te doen en in ieder geval de markt goed te bestuderen om de beste keuze te maken. Het is duidelijk dat momenteel de elektrische modellen het gunstigst zijn voor de vloot. Maar het zal ook nodig zijn om te spelen met de soms zeer willekeurige levertijden om niet van de ene op de andere dag zonder auto te zitten. Met de crisis verlengen veel bedrijven ook de duur van hun leasecontract, simpelweg omdat werknemers minder rijden door het telewerk.

Ontdek HIER het complete aanbod leasingwagens op Gocar.be

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Elektrisch
Leasingsector vraagt dringend steun voor tweedehands EV’s: “Het is vijf voor twaalf”

Het aantal leasingwagens in ons land blijft groeien. Dat is positief, al hangen er donkere wolken in de lucht. Steeds meer bedrijfswagens zijn elektrisch, maar op het einde van het contract valt de restwaarde tegen en geraken ze moeilijk verkocht. Sectorfederatie Renta vraagt dringend steunmaatregelen om de verkoop van elektrische occasies aan particulieren te stimuleren.

11 november 2024 4 min Robin Van den Bogaert
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.