Rijd je met een elektrische bedrijfswagen, dan betaalt je werkgever de kosten voor het thuisladen doorgaans terug. Helaas is het voor werkgevers belachelijk ingewikkeld om die kosten te berekenen. De fiscus komt nu eindelijk met een oplossing, al is die slechts tijdelijk.
Leasing
Het aantal leasingwagens in ons land blijft groeien. Dat is positief, al hangen er donkere wolken in de lucht. Steeds meer bedrijfswagens zijn elektrisch, maar op het einde van het contract valt de restwaarde tegen en geraken ze moeilijk verkocht. Sectorfederatie Renta vraagt dringend steunmaatregelen om de verkoop van elektrische occasies aan particulieren te stimuleren.
Nu auto’s steeds duurder worden en de kosten soms onvoorspelbaar zijn, laten steeds meer particulieren zich verleiden tot private leasing. Ook op dit domein is er stevige concurrentie: ALD Automotive/LeasePlan en Volvo Car Belux lanceren nu een nieuwe, zeer flexibele formule. Genoeg om particulieren definitief te overtuigen?
In België zal de transitie naar elektrische auto’s moeten komen van de fleetmarkt. Terwijl die elk jaar goed is voor 70% van de inschrijvingen van nieuwe wagens in België, bestaat 60% van de bedrijfswagenmarkt nu uit volledig elektrische auto’s of herlaadbare hybrides.