Rijd je met een elektrische bedrijfswagen, dan betaalt je werkgever de kosten voor het thuisladen doorgaans terug. Helaas is het voor werkgevers belachelijk ingewikkeld om die kosten te berekenen. De fiscus komt nu eindelijk met een oplossing, al is die slechts tijdelijk.
Leasing
Het aantal leasingwagens in ons land blijft groeien. Dat is positief, al hangen er donkere wolken in de lucht. Steeds meer bedrijfswagens zijn elektrisch, maar op het einde van het contract valt de restwaarde tegen en geraken ze moeilijk verkocht. Sectorfederatie Renta vraagt dringend steunmaatregelen om de verkoop van elektrische occasies aan particulieren te stimuleren.
Nu auto’s steeds duurder worden en de kosten soms onvoorspelbaar zijn, laten steeds meer particulieren zich verleiden tot private leasing. Ook op dit domein is er stevige concurrentie: ALD Automotive/LeasePlan en Volvo Car Belux lanceren nu een nieuwe, zeer flexibele formule. Genoeg om particulieren definitief te overtuigen?
In België zal de transitie naar elektrische auto’s moeten komen van de fleetmarkt. Terwijl die elk jaar goed is voor 70% van de inschrijvingen van nieuwe wagens in België, bestaat 60% van de bedrijfswagenmarkt nu uit volledig elektrische auto’s of herlaadbare hybrides.
De nieuwe fiscaliteit vanaf 1 juli 2023 zorgt nu al voor verschuivingen op de leasingmarkt. Dat ziet ook Frank Van Gool, algemeen directeur van Renta, de Belgische Federatie van Voertuigenverhuurders. “Van de nieuwe bestellingen is al ongeveer 30 procent volledig elektrisch.”
In volle elektrische transitie debuteert Ethias als leasingmaatschappij. Het biedt een formule aan voor uitstootvrije wagen, waarbij de gebruikers in het volledige traject begeleid worden. Een woordje uitleg.
Nieuwe ontwikkelingen in mobiliteit dwingen fabrikanten om nieuwe manieren van autogebruik aan te bieden. Een mooi voorbeeld is het opzegbare abonnementsmodel, dat in opmars is. De grootste auto-importeur van België past het toe.
1 juli 2023 is een belangrijke datum voor iedereen met een bedrijfswagen. Vanaf dan start een nieuwe fase in de fiscaliteit en die kan grote (en dure) gevolgen hebben als je niet oplet. Wat verandert er precies?
De inflatie blijft wegen op onze portefeuille. Naast de alledaagse consumptieproducten stegen ook de prijzen van de autoleasing, vooral omdat die veel meer omvatten dan enkel het voertuig.
De formule van leasing voor particulieren is niet nieuw, maar heeft moeite om door te breken in een landschap waar automobilisten nog steeds eigendom verkiezen boven gebruik van een auto. Maar wanneer is dit verhuurconcept interessant?
Uit een studie van Lease Plan blijkt dat de gebruikskosten voor een elektrische auto intussen lager liggen dan bij een klassieke wagen met een verbrandingsmotor. Komt de elektrische transitie er dan toch sneller dan verwacht?
Via de start-up Lizy zal D’Ieteren, financieel ondersteund door Marc Coucke, de Franse tweedehandsmarkt aanvallen en daar proberen de leasing van tweedehandsauto’s te domineren.
In Nederland lanceert Justlease een zogenaamd ‘halal private-leasecontract’, een autoverhuurformule die rekening houdt met de richtlijnen van de islam dat er ook voor diensten geen rente gevraagd kan worden. Hoe werkt dat dan wel?
Leasingspecialist Arval heeft onthuld welke bedrijfswagens in de eerste helft van 2022 het vaakst besteld werden. SUV’s zijn ruim vertegenwoordigd, net als de Duitse merken.
Op zoek naar een leaseauto voor zakelijk gebruik? Heb je al eens aan het shortleasen van een auto gedacht? We wijzen je graag op de voordelen die hierbij komen kijken.