Worden bedrijfswagens steeds kleiner?

Is de markt van de bedrijfswagenmarkt aan het veranderen? Volgens Arval Mobility Observatory Belgium wel. De komst van meer betaalbare elektrische auto’s leidt tot een verschuiving naar kleinere auto’s, die nu ook maandelijks goedkoper zijn dan hun equivalent met verbrandingsmotor.

Gepubliceerd op 13 februari 2025
Leestijd : 2 min
Worden bedrijfswagens steeds kleiner?

Is de bedrijfswagenmarkt aan het transformeren? Ja, als we afgaan op de resultaten van Arval Mobility Observatory Belgium. Hieruit blijkt een groot enthousiasme van het publiek voor kleinere elektrische auto’s. De leasingmaatschappij wijst er bijvoorbeeld op dat de BMW iX1 de meest bestelde fleetwagen was in 2024, en dat er veel vraag is naar modellen zoals de Volvo EX30, de (toch niet echt kleine) Tesla Model Y en de Mercedes EQB. 

Aan L'Echo/De Tijd gaf Arval een verklaring voor deze situatie: de total cost of ownership (TCO) van een 100% elektrische auto ligt tegenwoordig lager dan die van een gelijkwaardig model met verbrandingsmotor. Alleen de Volkswagen Polo kan nog concurreren op het gebied van populariteit en dus gebruikskosten.

P90465710_lowRes_the-first-ever-bmw-i

Elektrische auto’s onaantastbaar?

Volgens Arval heeft er een paradigmaverschuiving plaatsgevonden. De operationele of persoonlijke redenen (voor werknemers) die er vroeger toe leidden dat mensen voor een model met verbrandingsmotor kozen, zijn aan het verdwijnen. Dat bewijst de populariteit van modellen zoals de Kia EV3, de Mini Aceman of de Peugeot E-2008.

Advertentie – lees hieronder verder

Feit is dat bedrijven nu een strategie vastgelegd hebben voor de elektrificatie van hun wagenpark. En dit wordt een langetermijnstrategie. De recente fiscale versoepeling voor plug-inhybrides door de Arizona-regering zal volgens de industrie dan ook weinig impact hebben. Bedrijven zullen niet terugkeren naar plug-inhybrides, zeker niet voor een verlenging van slechts twee jaar. Bovendien is er onzekerheid aangezien de officiële CO2-waarde van plug-inhybrides door Europa herzien wordt en bijna verdrievoudigt tussen nu en 2027. Tenzij Brussel de plug-inhybrides verlengt tot na 2035, is het onwaarschijnlijk dat er een ommekeer komt, vooral in grote bedrijven die nu verplicht zijn om een cafetariaplan op te zetten (verloning op maat), een plan waarin de elektrische auto goed past. Alleen zelfstandigen zullen misschien vaker kiezen voor plug-inhybrides, maar dat blijft wellicht beperkt.

R5 - copie

Steeds meer kleine modellen

Elektrische auto’s leiden tot veranderingen. Vooral de prijs zet gebruikers aan om kleinere modellen te kiezen. Volgens Arval zal deze trend de komende maanden versnellen door de Renault 5 E-Tech, Citroën ë-C3 en Volvo EX30, die binnenkort in Gent geproduceerd wordt, wat mogelijk de prijs vermindert omdat de hoge invoerheffingen wegvallen. In dat verband wijst Arval erop dat sommige merken waarschijnlijk meer zullen lijden dan andere. Denk bijvoorbeeld aan Volkswagen, waarvan de kleine elektrische modellen pas tegen 2026-2027 verwacht worden.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Lees meer over
Door David Leclercq Autojournalist
Gocar marketplace
51.301 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Gocar marketplace
51.301 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.