De verhuursector speelt een belangrijke rol in de mobiliteit en economie van ons land. Om je een idee te geven: de volledige Belgische huurvloot wordt geschat op 650.000 voertuigen. Op een totaal Belgisch wagenpark van 6.879.524 personen- en bestelwagens (op 30/06/2024) geeft dat een marktaandeel van 9,4%. Van alle inschrijvingen van nieuwe personen- en lichte vrachtvoertuigen van januari tot eind juni 2024 was 32,1% een leasingvoertuig (118.708 op 369.529).
De meeste van die verhuurbedrijven zijn lid van Renta, de federatie van de Belgische verhuursector. Eind 2023 beheerden de 55 Renta-leden in totaal 476.681 personenwagens in langetermijnverhuur. Zes maanden later (30/06/2024) lag dat aantal op 489.801, een stijging met 2,75%, goed voor 90,4% van het totaal aantal beheerde voertuigen (lange termijn).
80% elektrisch
De markt evolueert dus positief en wordt steeds meer elektrisch. Stijn Blanckaert, algemeen directeur van Renta: “Van elke honderd auto’s die op dit moment besteld worden in langetermijnverhuur, zijn er tachtig elektrisch. Onze sector is dus de motor van de vergroening van het wagenpark. Het is ook belangrijk om een stabiel fiscaal kader te hebben om dit in de toekomst te behouden. Hopelijk duurt de vorming van de nieuwe regering niet te lang. We moeten er ook voor zorgen dat de nieuwe ministers van Financiën en Mobiliteit het belang van onze sector onderkennen.”
Advertentie – lees hieronder verder
Grote uitdagingen
Er loeren momenteel heel wat gevaren om de hoek. “Er is de onzekerheid over het einde van de verbrandingsmotor in 2035. De Europese elektrificatie verloopt trager dan voorzien. Elektrische tweedehandswagens wordt moeilijk aanvaard door particulieren. Er zijn fiscale risico’s. We weten niet wat de regering zal doen. Europa kan grote vloten en leasingmaatschappijen sneller verplichten om volledig elektrisch te gaan. En dan is er nog de problematiek van de herverkoopwaarde van elektrische tweedehandswagens. We staan voor een periode vol uitdagingen”, geeft Stijn Blanckaert aan.
Het eiland België
Volgens Johan Portier, voorzitter van Renta en CEO van Ayvens (LeasePlan/ALD Automotive), knelt het schoentje momenteel bij de elektrische tweedehandswagens. “De Belgische markt lijkt steeds meer een eiland in Europa. Een eiland dat steeds meer gevuld wordt met elektrische auto’s die einde contract zijn en waarvan iedereen weet dat ze niet doorverkocht worden aan acceptabele voorwaarden”, stelt hij.
Elektrische wagens die nu uit leasing komen, behoren vaak nog tot de hogere klasse (genre Tesla Model S of Audi e-tron) en zijn dus ook tweedehands nog te duur voor particulieren. Bovendien evolueert de batterijtechnologie snel en kun je vandaag voor gelijkaardige bedragen een nieuwe EV kopen die al een stapje verder staat. De leasingmaatschappijen zitten dus met een probleem, want de restwaardes van de elektrische auto’s staan onder druk. En de particulier zit niet te wachten op tweedehands EV’s. Hoe kan dit opgelost worden?
Steun aan particulieren
“Politici moeten handelen. We hebben zeer dringend stimuli nodig – al dan niet fiscaal – om een occasiemarkt te creëren voor de contracten die nu lopen. Het is duidelijk dat België nu een full EV-markt is. Maar vandaag vragen particulieren allesbehalve elektrische auto’s. Het is dus nodig om een markt voor elektrische tweedehandswagens te creëren. Steunmaatregelen voor particulieren voor de aankoop of private lease van een elektrische tweedehandswagen zijn absoluut noodzakelijk. Het is vijf voor twaalf”, zo luidt Johan Portier de alarmbel.
Fata morgana
Hij roept de politiek op tot een betere samenwerking. “Onze mobiliteitssector telt 160.000 werknemers en meer dan 10.000 bedrijven. Onze experten hebben echt iets te vertellen, maar hun telefoon rinkelt te weinig. We worden veel te weinig betrokken bij de vorming van de nieuwe regeringen. Het gevolg: we gaan naar een wegenvignet in het zuiden en een wegenvignet in het noorden. Twee verschillende wegenvignetten. Er komt een nieuwe fiscaliteit voor elektrische auto’s in Vlaanderen (BIV en verkeersbelasting, n.v.d.r.), want de vergroening is aan het lukken.”
“Tot slot zien we de Vlaamse EV-premie komen en versneld weer gaan. Dat heeft een naam: dat heet een fata morgana. Laat ons eens iets proberen en zien of het werkt… Ondertussen blijft het mobiliteitsbudget steken in bakstenen (de meeste werknemers gebruiken het voor hun hypotheek of huur, n.v.d.r.) en zien we alternatieven voor de wagen amper bewegen”, stelt Johan Portier vast.
Zware patronale lasten
“Het is moeilijk om bedrijven naar België te lokken of hier te houden. Ik maak professioneel deel uit van een internationale groep en weet hoe wij gebenchmarkt worden en hoe hoofdkwartieren redeneren. Love it or hate it, maar één van de weinige zaken die we hebben om competitief te verlonen zonder gebukt te gaan onder zware patronale lasten, is die groene bedrijfswagen. Ik hoop, veronderstel en vertrouw erop dat de politici van vandaag en morgen dat niet vergeten”, besluit Johan Portier.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be