Auto-industrie

Ook kabelboomtekort bedreigt nu auto-industrie

Na een tekort aan microchips komt nu weer de levering van kabelbomen in het gedrang in de auto-industrie door de oorlog in Oekraïne. Verscheidene constructeurs moeten daardoor de productie tijdelijk staken.

Geschreven door Alain De Jong | 07/03/2022

De auto-industrie kent een rampzalige tijd: eerst ging de verkoop plat door de coronacrisis, dan stokte de productie door het tekort aan microchips en nu zorgt ook het conflict in Oekraïne voor nieuwe toeleveringsproblemen van onderdelen. Het gaat vooral over kabelbomen, dat is een bundel van elektrische bedradingen en connecties die specifiek voor een bepaald type voertuig is ontworpen.

Het toeval wil dat verscheidene producenten van kabelbomen die leveren aan de West-Europese constructeurs, gevestigd zijn in West-Oekraïne en dus momenteel door het conflict hun productie moesten terugschroeven of zelfs volledig stilleggen. Dat heeft intussen geleid tot leveringsproblemen bij verschillende automerken, die niet onmiddellijk over een alternatieve aanvoer beschikken en dus op hun beurt de assemblage van hun voertuigen moesten stilleggen.

Advertentie

Productielijnen liggen stil

BMW fabriek usine

BMW is al getroffen met een tijdelijke productiestop van zijn fabrieken in München en Gindolfing (D), Oxford (GB) en het Nederlandse Born waar VDL Nedcar eveneens BMW’s en Mini’s assembleert. En ook Volkswagen en Porsche moesten enkele productielijnen stilleggen.

Wellicht staat de andere automerken een gelijkaardig scenario te wachten tot men een alternatief heeft gevonden bij een ander bedrijf dat deze noodzakelijke kabelbomen kan produceren.

Noteer hierbij dat het aanhoudende conflict in Oekraïne de reeds bestaande problemen rond de schaarste van microchips verder zal aanscherpen. Rusland is immers één van de grootste leveranciers van palladium, een zeldzaam metaal dat alomtegenwoordig is in elektronische componenten, terwijl Oekraïne goed is voor 70% van de wereldproductie van neon, een gas dat essentieel is voor de productie van halfgeleiders.

Deze vertraging in de productie van de auto-industrie zal natuurlijk leiden tot nog langere wachttijden voor nieuwe auto’s. Afhankelijk van het bestelde model kunnen de levertijden nu oplopen van drie tot zes maanden, en voor sommige types tot zelfs meer dan 2 jaar. Gevreesd wordt dat daar nu weer enkele weken of maanden zullen bijkomen.

Deel dit artikel

Lees meer over

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Anderen bekeken ook