Auto-industrie

Oorlog Rusland-Oekraïne: op naar nieuw tekort aan microchips?

Betekent het conflict tussen Rusland en Oekraïne een nieuwe klap voor microchips (halfgeleiders)? “Oekraïne levert bijna 70% van de wereldwijde vraag naar neon”.

Geschreven door David Leclercq | 03/03/2022

Al enkele maanden lijden vele industriële sectoren onder het tekort aan halfgeleiders. Het meest getroffen is zonder twijfel de automobielsector, aangezien dit een grootverbruiker van elektronische chips is, die daarmee gedwongen is de productie te verlagen. Deze belangrijkste factor is nu verantwoordelijk voor de dramatische daling van de verkoop en de ongekende verlenging van de levertijden, die tot 2,5 jaar aanslepen.

Toch heeft Europa onlangs historische stappen gezet. De Unie zal inderdaad niet minder dan 42 miljard euro aan subsidies vrijmaken die zullen worden aangewend in deze strategische herpositionering. Het doel is de Europese halfgeleiderproductie tegen 2030 te verviervoudigen, waardoor de capaciteit van het continent op 20% van de wereldwijde productie komt. Maar zal dat genoeg zijn, want ondertussen is er een nieuwe crisis uitgebroken: de Russische inval in Oekraïne.

Advertentie

Allemaal in hetzelfde schuitje?

Pénurie Semi-conducteurs

De toch al ingewikkelde situatie zal de komende weken en maanden dus waarschijnlijk nog complexer worden. Een realiteit die niet alleen geldt voor de auto-industrie, maar ook voor de technologiesector, waarschuwt Deloitte. Waarom? Het volledig verbreken van de economische banden met Rusland en Oekraïne zal leiden tot verdere tekorten.

Rusland is inderdaad één van de grootste leveranciers van palladium, een zeldzaam metaal dat alomtegenwoordig is in elektronische componenten, terwijl Oekraïne goed is voor 70% van de wereldproductie van neon, een gas dat iedereen kent en dat essentieel is voor de productie van de bekende halfgeleiders. Logischerwijs zullen eventuele aanbodverlagingen (die al effectief lijken te zijn) leiden tot een verdere schaarste aan onderdelen en dus een algemene stijging van de prijzen.

Kortom, fabrikanten zullen opnieuw oplossingen moeten vinden. Sommigen lijken op de situatie te hebben geanticipeerd, zoals de Nederlandse toeleverancier ASML, die kijkt naar andere bronnen van neonvoorziening dan de Oekraïense aanvoer.

Geen verbetering voor 2023 of… 2024

Blijft de situatie status quo of verslechtert ze verder? Dat is moeilijk te zeggen, want in de context van de Oekraïense crisis worden de sancties steeds strenger. Daarom zal moeten worden nagegaan in hoeverre ze worden uitgevoerd en of de blokkades voor Russische schepen die al in Engelse havens van kracht zijn, ook door andere landen worden overgenomen, wat de bevoorrading noodzakelijkerwijs kan bemoeilijken.

Daarnaast blijft de markt uit evenwicht: het aanbod voldoet niet aan de vraag, waardoor het tekort aan halfgeleiders naar verwachting minstens heel 2022 zal aanhouden, aldus zakenbank JP Morgan. Anderen zijn nog pessimistischer zoals Deloitte, dat niet verwacht dat het voor 2024 weer normaal wordt.

Zeker, in alle regio’s van de wereld zijn investeringen vrijgemaakt, maar het zal nog enkele jaren (2 of 3) duren voordat deze nieuwe productielocaties operationeel zijn.

Deel dit artikel

Lees meer over

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Anderen bekeken ook

Wagens voor u

Auto's