Economie

Wat zijn de gevolgen van het embargo op Russische olie voor België?

Het embargo op de Russische olie-invoer in Europa, dat enkele maanden geleden werd afgekondigd, trad op 5 december in werking. Kunnen we tekorten of hogere prijzen verwachten?

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 5 dec. 2022 | Leestijd: 6 min

Op 24 februari 2022, na de Russische invasie van Oekraïne hebben Europese landen besloten tot verschillende pakketten economische sancties tegen het grootste land ter wereld. Het doel: Rusland laten buigen door de financiering van de oorlog af te sluiten.

In deze context namen de sancties van Westerse landen toe tegenover het regime van Poetin. En een van de meest opvallende sancties was het embargo op ruwe olieproducten uit Rusland. Het embargo, dat op 5 december 2022 in werking treedt, voorziet in het stopzetten van de aankoop, invoer en overdracht van Russische ruwe olie die over zee naar de Europese Unie wordt vervoerd. Met uitzondering van enkele landen, zoals Hongarije, Slowakije en Tsjechië.

Advertentie – lees hieronder verder

Nieuwe fase in februari 2023

En dat is nog niet alles, want vanaf februari 2023 wordt een nieuwe stap gezet, omdat dan het verbod ook geraffineerde aardolieproducten zal treffen. Daarnaast wordt de prijs van Russische olie gemaximeerd op 60 dollar per vat, het resultaat van een vrijdag afgerond akkoord tussen de G7-landen en Australië.

Natuurlijk is een embargo nooit evident en kan het ook problematisch zijn voor de landen die het opleggen. In dit geval bestaat het risico dat Europa, als er geen andere toeleveringsketens worden ingezet, een tekort aan olie zal krijgen en dus in een situatie van tekorten terechtkomt.

1-fuel

Geen probleem in België

Volgens Energia, de industriefederatie in België van bedrijven die energieoplossingen aanbieden voor mobiliteit en verwarming, is er momenteel geen risico op tekorten. Simpelweg omdat de aankondiging enkele weken geleden kwam en de raffinaderijen intussen de tijd hebben gehad om zich te reorganiseren. Bovendien zit België zich momenteel in overcapaciteit van dieselproductie, wat betekent dat, zelfs als veel bedrijven om kostenredenen gas omruilen voor diesel, er momenteel geen echt risico is op tekorten.

Hetzelfde verhaal brengt BRAFCO (de Belgische Federatie van Brandstofhandelaren), dat van mening is dat de anticipatie duidelijk voldoende is geweest en dat de diversificatie van het aanbod het mogelijk zal maken om vergelijkbare prijzen te handhaven. En als er een afwijking zou zijn, zou dat kunnen worden opgevangen door ons maximale prijssysteem, dat het mogelijk maakt om op korte termijn geen directe impact op de prijzen te veroorzaken.

Risico’s in de wereld?

Volgens specialisten uit de sector is er daarom geen risico voor de consumenten, noch voor de prijzen, noch voor de beschikbaarheid. Mogen we ze geloven? Misschien een beetje, want Europa is niet de hele wereld. Het is echter duidelijk dat olie-exporterende landen dit niet op dezelfde manier bezien. Met name de olieprijzen zijn de afgelopen weken gedaald (rond de 85 dollar) terwijl de OPEC+- landen (een groep waartoe Rusland behoort) hebben aangegeven een gemiddelde prijs van 100 dollar per vat te willen handhaven. Het is daarom een veilige gok dat de producerende landen tijdens hun volgende vergadering op zondag 11 december zullen besluiten de dagelijkse productie te verlagen om de prijzen op de markt te verhogen. Dit is de trend die zich aan het ontwikkelen is, volgens een Iraanse bron die zal deelnemen aan deze volgende bijeenkomst.

4-fuel

Een tweede belangrijk element: China, dat onder druk van het volk geleidelijk zijn zero-Covid-beleid begint te versoepelen, wat wellicht zal leiden tot een zeer sterk economisch herstel (momenteel zijn veel fabrieken gesloten of draaien op een laag pitje) met een risico op een sterke prijsstijging, zoals we in het najaar van 2021 hebben ervaren. In deze context zou de hernieuwde honger van China naar olie ook kunnen leiden tot een herverdeling van de aanvoerstromen. En Europa zou dan een aantal potentiële problemen kunnen ondervinden.

Prijsplafond

Volgens verschillende experts zou het plafonneren van de prijs van een vat Russische olie op de markten ook geen problemen opleveren, omdat deze maatregel Rusland dwingt een lagere prijs te accepteren, maar toch veel te blijven produceren als het zijn financiële inkomsten wil behouden. Het is duidelijk dat er in dit stadium dus geen risico op tekorten zou zijn in de landen die nog steeds olie van Poetin kopen – India en China voorop – en dus niet tot op hol geslagen prijzen of een bruuske reorganisatie van de aanvoerroutes op mondiaal niveau zou leiden.

Sinds enkele maanden is de instabiliteit erg belangrijk en daarom moeten we niet te veel vooroplopen. Wat wel zeker is, is dat de energieprijzen in de toekomst hoog zullen blijven en dat we daaraan moeten wennen. Afwachten maar…

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon