De affaire is op zijn minst opmerkelijk: in januari 2023 zou Siegfried Wolf, lid van de raad van bestuur van Porsche SE, de aandeelhoudersstructuur van de Volkswagen-groep, rechtstreeks aan Vladimir Poetin voorgesteld hebben om Skoda’s in Rusland te bouwen onder het merk Volga. Dat meldt het Duitse magazine Der Spiegel. Het doel: de Russische auto-industrie uit het slop halen waarin ze sinds de oorlog in Oekraïne beland is en wellicht ook Chinese merken beletten om deze markt nog meer in te nemen.
Concreet was het voorstel om het merk Volga nieuw leven in te blazen. De productiedoelstellingen stonden al vast: 270.000 auto’s per jaar en jobzekerheid voor 12.000 mensen. Siegfried Wolf zou een brief van drie bladzijden rechtstreeks naar de Russische leider gestuurd hebben, die bijzonder enthousiast was over het idee om dit merk met zijn mooie geschiedenis te laten herleven.
671 miljoen euro en goedkeuring?
De journalisten van Der Spiegel beweren bovendien dat Siegfried Wolf aan Poetin een contract ter waarde van 60 miljard roebel (671 miljoen euro) heeft aangeboden om deze productie nieuw leven in te blazen. Wolf zou bovendien verklaard hebben dat dit project de goedkeuring had gekregen van de Volkswagen-directie.
Advertentie – lees hieronder verder
Na deze onthullingen heeft de directie van de Volkswagen-groep zich gedistantieerd van Siegfried Wolf en aangegeven niet op de hoogte te zijn van het project. Het verhaal is zeer opmerkelijk, omdat het totaal niet strookt met de sancties die door de Europese Unie zijn opgelegd. Het is ook de vraag of de Duitse staat, die Poetin sinds het begin van het conflict tegenwerkt, zo’n actie zou kunnen aanvaarden.
Het lijkt ondenkbaar, ook al is de positie van Volkswagen een jaar na het begin van de oorlog intrigerend. De constructeur heeft Rusland namelijk niet verlaten. De fabriek in Kaluga ligt gewoon stil en zal waarschijnlijk in Russische handen vallen. De Russische justitie heeft – op aangeven van GAZ, de voormalige lokale partner van Volkswagen – de bevriezing van de activa van het Duitse concern bevolen wegens contractbreuk. Is dit een laatste poging om de investeringen van de groep in deze regio te redden? Zo ja, dan is het meer dan onhandig…
Niet mijn schuld…
Der Spiegel nam contact op met Siegfried Wolf. Hij antwoordde dat hij “de oorlog in Oekraïne sterk veroordeelt” en “niet profiteert van deze oorlog om geld te verdienen”. De man verzekert ook “geen handel te drijven in Rusland en niet samen te werken met bedrijven die onderworpen zijn aan internationale sancties”. Maar de brief lijkt het tegendeel te bewijzen. Na dieselgate blijkt de Volkswagen-groep in deze nieuwe verdachte affaire alweer geen toonbeeld van transparant bestuur…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be