Sinds iets meer dan een jaar moeten in Rusland gevestigde Westerse autofabrikanten het land min of meer snel verlaten. Hetzij uit overtuiging, hetzij omdat de autoriteiten hen daartoe hebben aangezet, zoals bijvoorbeeld bij Renault het geval was.
Deze uittocht bracht de Russische autoriteiten ertoe een propagandadiscours te voeren, omdat het volgens hen een uitgelezen kans was om de grote oude (en verdwenen) merken, zoals Moskvich bijvoorbeeld, nieuw leven in te blazen. Natuurlijk was dit slechts een aankondiging, want de Russen waren niet in staat iets te herlanceren. In deze context zijn het duidelijk Chinese merken die van alle kanten zijn geïnfiltreerd, een vervanging die de Russen, die merken en producten uit het Midden-Koninkrijk in veel opzichten hekelen, niet bevalt.
Lagere kwaliteit
De vervanging van Westerse merken door Chinese merken heeft plaatsgevonden: Haval, Chery en Geely zijn nu goed voor bijna 40% van de verkoop van nieuwe auto’s in Rusland, tegen minder dan 10% in januari of februari 2022. In principe zou niemand hierin nadelen moeten zien, aangezien Chinese technologieën vaak worden voorgesteld als gelijkwaardig aan Europese. Maar dit is niet het geval. Volgens een enquête van Reuters klagen Russische dealers en kopers veel over Chinese auto’s en hebben ze kritiek op de kwaliteit ervan, die veel lager is dan die van Westerse modellen.
Advertentie – lees hieronder verder
Stepan, een 28-jarige autodelende gebruiker, die door het persbureau wordt geïnterviewd, legt uit dat hij in 2022 een Skoda heeft kunnen kopen en dat het verschil met Chinese auto’s enorm is. Oudere klanten zeggen ook dat het waarschijnlijk tijd zal kosten voor de Chinezen om hun auto’s betrouwbaarder te maken. Sommige kopers die beter geïnformeerd zijn dan anderen proberen ook een compromis te vinden en gaan terug naar sommige Geely-modellen die oudere Volvo-motoren gebruiken.
De desinformatie gaat door
Tijdens zijn bezoek aan Beijing blijft de voormalige Russische president Dmitry Medvedev propaganda verspreiden. Hij verklaarde dat de samenwerking met Chinese fabrikanten uitstekend was en dat de verwachtingen van [Russische] consumenten zelfs werden overtroffen. Sterker nog, na een testrit in een Chinese auto verklaarde een van Poetins naaste medewerkers zelfs dat de auto waarin hij reed “zeker niet slechter was dan een Mercedes“.
Westerse fabrikanten zullen snel uit beeld raken als de voorraden opraken en, hoewel er een parallelle markt bestaat, zal ook deze waarschijnlijk opdrogen. Momenteel legt het merk Skoda – onderdeel van Volkswagen – dat lokaal produceert, de laatste hand aan een overeenkomst om zijn Russische activa te verkopen.
Voor Sergey Aslanyan, een door Reuters geïnterviewde deskundige uit de automobielindustrie, betekent het verdwijnen van de concurrentie niet dat mensen snel van gedachten zullen veranderen over Chinese auto’s. Het bewijs is dat Russen hun auto’s in Rusland kopen. Het bewijs is dat de Russen massaal op zoek gaan naar tweedehands auto’s van Westerse merken.
Buitensporige prijzen?
Als Russen wijzen op de kwaliteit van Chinese auto’s, dan is dat ook omdat ze de prijs moeilijk kunnen accepteren. Chinese modellen zijn immers veel duurder dan Europese modellen die tot voor kort werden verkocht. De op de JAC 3 gebaseerde Moskvich 3 kost bijvoorbeeld 2 miljoen roebel, terwijl de Lada Granta, vroeger het best verkochte model in Rusland (en vergelijkbaar met de Moskvich 3), ongeveer 680.000 roebel kostte. Terwijl de Russische autoriteiten blij zijn met de versterking van hun commerciële banden met China, ziet de bevolking de zaken heel anders.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be