Het is een onverwachte, maar duidelijk bewuste terugkeer: Stellantis zal in de komende maanden de productie van zijn iconische V8 HEMI-motoren heropstarten. Volgens informatie gemeld door MoparInsiders plant de autogroep om de assemblagelijnen al in augustus 2025 opnieuw op te starten in de fabriek van Dundee in Michigan. Niet alleen de 5.7 komt terug, maar de hele V8 HEMI-familie. Deze beslissing markeert duidelijk een belangrijke strategische koerswijziging voor de groep, die zich tot nu toe had gericht op compactere motorisaties, ook voor Noord-Amerika, namelijk de HURRICANE-zescilinders-in-lijn.
De productie van deze V8-motoren werd eerder stopgezet in de fabriek van Saltillo North, in Mexico. Het leek definitief gedaan met deze gulzige achtcilinders, een generatie die plaats moest ruimen voor modernere en dus schonere motoren. Maar de zaken lijken veranderd. Na het vertrek van Carlos Tavares zou de interne politiek een nieuwe richting inslaan. Stellantis heroriënteert sindsdien een deel van zijn strategie om tegemoet te komen aan de sterke vraag naar grote verbrandingsmotoren op de Noord-Amerikaanse markt, bestemd voor pick-ups en sportieve auto’s.

Volledige HEMI-familie
Zoals gezegd, beperkt de beslissing van Stellantis zich niet tot de herlancering van slechts één motor, de meest gebouwde 5.7. Ook de 6.4 HEMI Apache en de 6.2 HEMI HELLCAT worden opnieuw gebouwd, bekend om hun brute prestaties in de extreemste modellen van het merk. Al deze motoren worden gemaakt op basis van het Gen 3-platform. Stellantis kondigt echter een reeks technische verbeteringen aan om de efficiëntie te optimaliseren en beter te beantwoorden aan de geldende milieunormen.
Advertentie – lees hieronder verder

Is de V8 terug van weggeweest? De situatie moet in de juiste context geplaatst worden. Hoewel de elektrificatie van auto’s snel gaat in China en Europa, is dat niet het geval in de Verenigde Staten, waar een echte culturele weerstand heerst tegenover volledig elektrische auto’s. Bovendien blijven deze auto’s duur en heeft de regering-Trump aangekondigd alle overheidssteun bij de aankoop (belastingenvoordelen) te schrappen. Dat maakt batterij-elektrische auto’s onbetaalbaar voor veel Amerikaanse automobilisten. Stellantis kiest dus voor pragmatisme, in de hoop op korte termijn voordelig te kunnen inspelen op de beslissingen van Trump en zijn regering. Bovendien zullen deze motoren dit keer ook op Amerikaanse bodem gebouwd worden, wat de groep beschermt tegen eventuele invoerheffingen.
Niet alleen Stellantis
Stellantis is niet de enige constructeur die terugkeert naar grote verbrandingsmotoren. Zo ontwikkelt Mercedes-Benz momenteel een nieuwe V8-generatie, terwijl het merk ook heeft aangekondigd zijn V12-motor te behouden. Dit bevestigt dat de vraag naar zulke motoren springlevend blijft, ook in Europa en dan vooral bij welgestelde klanten die de elektrische wagen nu al beu lijken te zijn.

Het valt af te wachten of deze strategie op lange termijn rendabel blijkt. Zeker is dat Stellantis net als Mercedes de zaken opportunistisch aanpakt. Waarom zou je een motor schrappen die je nog tegen een hoge prijs kunt verkopen? Voorlopig heeft de V8-motor zijn laatste adem nog lang niet uitgeblazen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be