UPDATE: Europees plan om tekort aan chips op te lossen

De Europese auto-industrie wordt hard getroffen door het tekort aan halfgeleiders of chips. De Europese Unie organiseert zich en presenteert een groot plan om de afhankelijkheid van deze onderdelen te verminderen.

Gepubliceerd op 7 februari 2022
Leestijd : 4 min

Deel

UPDATE: Europees plan om tekort aan chips op te lossen

Minder afhankelijk zijn van externe markten voor halfgeleiders of zogenaamde elektronische chips: dat is het doel van het grote Europese plan European Chips Act. Thierry Breton, Europees Commissaris verantwoordelijk voor de Interne Markt, kondigde dit plan aan en verklaarde: “Zonder protectionistisch te zijn, moet het wetsvoorstel de afhankelijkheid van Europa tegenover Azië compenseren.”

Weet dat Europa in het begin van de jaren 2000 dominant was op deze markt. Dit is niet langer het geval, aangezien de Europese productie slechts 10% vertegenwoordigt van alle halfgeleiders die in de wereld worden geproduceerd.

Met Azië wordt in de eerste plaats Taiwan bedoeld, een van de grootste producenten van halfgeleiders in de wereld. Voor Thierry Breton is het nu vooral van belang om grote investeringen te realiseren. “We versterken onderzoek, gaan megafabrieken bouwen en stellen de nodige middelen ter beschikking om de bevoorradingszekerheid te garanderen.” Een hele reeks maatregelen dus.

Europees ecosysteem

Hoewel de inhoud van de European Chips Act nog niet bekend is, weten we dat Europa een nieuw ecosysteem voor Europese bedrijven wil creëren door de krachten te bundelen op het vlak van onderzoek, ontwerp en testwerk.

Advertentie – lees hieronder verder

Thierry Breton, zo onthulde de krant L’Echo dit weekend, heeft bekendgemaakt dat men de Europese halfgeleiderproductie tegen 2030 wil verviervoudigen, waardoor de capaciteit van het Oude Continent 20% van de wereldproductie zal bedragen.

Concreet zullen de lidstaten verzocht worden om met hun respectieve financiële middelen (publieke investeringsfondsen dus) “nationale en Europese investeringen te coördineren in de volledige toeleveringsketen”, verklaarde Ursula von der Leyen, voorzitter van de Europese Commissie. Pas wanneer dit ecosysteem is opgezet, kan de leveringszekerheid voor fabrikanten, maar ook voor consumenten, gegarandeerd worden.

In totaal wordt 42 miljard euro aan subsidies vrijgemaakt om deze strategische herpositionering te voeden, hetzelfde bedrag dat ook de Verenigde Staten aan deze industrie zullen toekennen. Een hele smak geld, maar minder dan wat China, dat 24% van de wereldproductie wil veroveren dankzij een investeringsbudget van 100 miljard dollar, ervoor over heeft.

Onderzoek en productie

De Europese Chip Act voorziet in de besteding van 12 miljard euro aan onderzoek en ontwikkeling. Dit geld zal worden gebruikt voor proefprojecten voor chips op atomaire schaal, aangezien chips steeds kleiner gemaakt moeten worden. Op dit moment is een chip 14 nanometer (nm) groot, maar het is de bedoeling men ze tot 2 nm en 7 nm krijgt.

Daarnaast is de Commissie ook van plan extra middelen (30 miljard euro) uit te trekken om fabrikanten ertoe aan te zetten hun chipproductie te repatriëren. Volgens de prognoses zouden hierdoor binnen 5 jaar 3 à 4 fabrieken naar Europa kunnen terugkeren, wat op lange termijn de werkgelegenheid ten goede zou komen. Ten slotte is de Chip Act ook bedoeld om Europese technologieën te verdedigen. Zo zullen ondernemingen die subsidies hebben ontvangen, aan openbaredienstverplichtingen moeten voldoen.

Europese knowhow moet blijven

puces-electroniques-halfgeleiders-elektronische-chips

Recent stond het Duitse bedrijf Siltronic, gespecialiseerd in halfgeleiders, op het punt om voor 4,5 miljard dollar overgenomen te worden door de Taiwanese gigant GlobalWafer. Maar het bedrijf blijft uiteindelijk toch Duits. Na ingewikkelde juridische manoeuvres gaf de Chinese antitrustautoriteit pas groen licht voor de operatie op vrijdag 28 januari 2022, enkele dagen voor de vastgelegde deadline, waardoor de Duitse autoriteiten onvoldoende tijd over hadden om de voorwaarden van het contract te verifiëren.

GlobalWafer zou de komende weken nog een nieuw bod kunnen uitbrengen, maar met de European Chips Act in aantocht zou het jammer zijn mocht zo’n bedrijf in handen komen van een buitenlandse (en dan nog Taiwanese) groep. Het overnamevoorstel kwam natuurlijk niet uit de lucht vallen: de Taiwanezen hadden wellicht goed begrepen welke waarde Siltronic vertegenwoordigt. Laten we hopen dat de Europese en nationale autoriteiten in staat zijn om hun goudhaantjes te identificeren en te bewaren.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
44.009 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Nieuwe modellen
Komt er dan toch een betaalbare Tesla genaamd Model Q?

“Ik denk dat een gewoon model van 25.000 dollar zinloos is. Het zou dwaas zijn. Het zou volledig in strijd zijn met wat wij geloven...”, veegde Teslabaas Elon Musk de komst van een goedkope Tesla eerder nog van tafel. Maar een van zijn naaste managers luidde een heel andere klok in een gesprek met een investeringsbank.

Gisteren 3 min Piet Andries
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.
Gocar marketplace
44.009 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.