Als we de balans opmaken van het jaar 2021, zien we dat vrijwel geen enkele sector gespaard is gebleven van tekorten. De markten voor kunststof, hout, de bouw in het algemeen, maar ook metalen zoals tin, magnesium en zelfs lithium hebben ernstige problemen ondervonden die hebben geleid tot zowel een prijsexplosie, maar ook een schaarste aan producten op de markt. Een vicieuze cirkel waar men blijkbaar moeilijk uitgeraakt.
Er zijn veel verklaringen voor deze tekorten. Specialisten spreken van het te abrupte herstel van de economieën, die zich vooral hebben gericht op de vraag naar goederen en niet naar diensten. Nog belangrijker is het onevenwichtige karakter van de wereldwijde waardeketen die ook heeft bijgedragen aan een vermindering van het aanbod. Bijvoorbeeld het winnen van de meerderheid van bepaalde grondstoffen in China of het produceren van een groot deel van de producten in dit deel van de wereld impliceert een afhankelijkheid, waarvan de grenzen zich momenteel manifesteren.
De autosector wordt hard getroffen
De autosector is hard getroffen door de tekorten. Zowel voor halfgeleiders of elektronische chips, maar ook voor bepaalde mineralen zoals aluminium, magnesium (geproduceerd uit aluminium) of lithium wat essentieel is voor elektrische auto’s (batterij).
Advertentie – lees hieronder verder
Het resultaat: stijgende grondstofprijzen en langere levertijden. Deze twee elementen samen hebben geleid tot een ongekende omzetdaling. Volgens de OESO daalde de productie van nieuwe voertuigen in Europa in de eerste 9 maanden van 2021 met 26% ten opzichte van 2020, het eerste jaar van de coronacrisis. Om de omvang hiervan te realiseren, is het noodzakelijk te weten dat deze vermindering van de productie alleen al leidde tot een daling van 1,5 punt van het Duitse bbp. Dat zegt genoeg…
Geen verbetering in zicht
Het is duidelijk dat deze tekorten en problemen zullen blijven duren. Volgens het bedrijf Counterpoint kunnen de spanningen zelfs tot midden 2023 aanhouden. Het probleem hierbij is dat de constructeurs die de orders plaatsen hebben ontdekt dat ze geen prioriteit hebben in de aanvoerketen van halfgeleiders.
Onder deze omstandigheden proberen autofabrikanten met alle middelen het tij te keren door partnerschappen te smeden, wat ze voor de crisis duidelijk niet hadden gedaan. Ford kondigde bijvoorbeeld een samenwerking aan met GlobalFoundries en een paar dagen later versterkte Stellantis zijn alliantie met Foxconn. BMW heeft een tripartiete overeenkomst aangekondigd met de specialist van communicatiechips Inova Semiconductors en GlobalFoundries.
Deze partnerschappen zijn volledig nieuw, omdat chipfabrikanten meestal Tier 3- of Tier 4-leveranciers waren voor de constructeurs. Toch betekent dit niet dat de zaak hiermee is opgelost, omdat de auto-industrie geen sleutelindustrie is voor de halfgeleiderproducenten. Ze vertegenwoordigt ongeveer 10% van het totale verbruik, waardoor ze slechts een beperkt impact heeft op de producenten.
Daarnaast zullen de fabrikanten ook hun verbruik van chips moeten vereenvoudigen. Volgens IHS Markit bevat een Audi SUV 28 verschillende chips van 7 verschillende producenten. Dit is natuurlijk een bron van complexiteit, maar ook van kwetsbaarheid. Want het tekort aan één enkele chip kan een hele ketting tot stilstand brengen.
In ieder geval zullen de tekorten in 2022 en volgens schattingen nog tot midden 2023 aanhouden, ook in de automobielsector die ook te kampen heeft met vertragingen in het zeevervoer en containerprijzen die in 2021 zijn geëxplodeerd (want ook daar is er een tekort). De OESO denkt dat de nieuwe productiecapaciteit voor chips en de beschikbaarheid van transportcontainers pas over één of twee jaar opgelost zal zijn. In tussentijd zal men op zijn tanden moeten bijten en omgaan met de hoge prijzen. Op voorwaarde dat de Omicron-variant – of een ander nieuw virus … – deze toch al moeilijke situatie niet opnieuw verstoort.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be