Al sinds anderhalf jaar wordt de wereld getroffen door een tekort aan elektronische chips of halfgeleiders. Dat is te wijten aan de (te) forse economische heropleving die de vraag naar elektronische apparaten omhoogstuwde, een situatie die samenviel met een reeks ups en downs van de pandemie (met kortere lockdowns in China) en die leidde tot onderbrekingen in de toeleveringsketens.
Volgens een rapport van consultancybedrijf Roland Berger is het chiptekort bijna opgelast, tenminste voor de chips die nodig zijn in consumptietoepassingen, zoals elektronica (computers, tablets, smartphones, spelconsoles enzovoort). De autosector en de industrie in het algemeen blijft echter lijden onder schaarste, nog zeker het volledige jaar 2023.
Lagere bezettingsgraad
De bezettingsgraad van de productie-installaties voor halfgeleiders daalt momenteel: van 97 procent in 2021 naar 93 procent in de eerste helft van 2022. Deze daling zal zich naar verwachting doorzetten tot rond de 80 procent, wat als een ‘normale’ bezetting wordt beschouwd op de markt.
Advertentie – lees hieronder verder
Hoewel de druk dus afneemt doordat het evenwicht tussen vraag en aanbod zich herstelt, stellen we vast dat de situatie sterk verschilt naargelang de categorie onderdelen. De druk vermindert bij geheugenchips, maar het gaat er helemaal anders aan toe bij de analoge circuits en microcontrollers, die onder hoge spanning blijven staan. Het zijn precies deze onderdelen die de autosector nodig heeft. Resultaat: de autosector zal (net als de industrie in het algemeen) onder dit tekort blijven lijden. Volgens analisten in ieder geval nog tot eind 2023 of meer dan een jaar dus.
Het probleem is te wijten aan een te lage productiecapaciteit voor analoge circuits en microcontrollers, terwijl de vraag door de elektrificatie en digitalisatie net sterk toegenomen is. Tijdens de crisis hebben de fabrikanten echter voorrang gegeven aan de productie van meer complexe en dus duurdere halfgeleiders bestemd voor elektronica.
100 miljard euro verlies voor autosector
Volgens kredietverzekeraar Allianz Trade heeft het tekort aan halfgeleiders in 2021 en 2022 bijna 100 miljard euro aan toegevoegde waarde gekost aan de automobielsector. Schattingen tonen aan dat deze tekorten geleid hebben tot een productiedaling van 18 miljoen voertuigen wereldwijd. Een zeer forse daling die te verklaren valt door de internationale spanningen, maar ook door het feit dat fabrikanten tijdens de crisis nooit hun bevoorrading hebben veiliggesteld.
De autosector draagt dan ook een grote verantwoordelijkheid in deze moeilijke situatie, die uiteindelijk vooral nadelig is voor de consument die de prijzen en productietijden van auto’s ziet stijgen. Daartegenover staat dat veel fabrikanten het financieel goed doen, omdat ze nu de voorkeur geven aan modellen met een hogere winstmarge om de impact te beperken. Het is nu afwachten hoe het verder evolueert met de investeringen die gepland zijn in het Europese plan ‘European Chips Act’.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be