Wie de actualiteit op de voet volgt, zal door alle onheilspellende berichten misschien vrezen dat hij binnen enkele jaren niet neer meer met de auto zal kunnen rijden. Ten eerste omdat de auto met verbrandingsmotor wordt verbannen tegen 2030. Ten tweede is een elektrische wagen nog zeer duur. Ten derde zal er onvoldoende capaciteit zijn om al die batterijen op te laden. En tenslotte zal de elektriciteitsfactuur véél duurder worden. Zal het zo’n vaart lopen? Wellicht niet.
Intelligente laadpaal en V2G
Er zijn namelijk enkele belangrijke technische ontwikkelingen die het gebruik van de elektrische auto efficiënter zullen maken. Voor het ‘tanken’ zitten we als gebruiker nu nog een beetje te veel vastgeroest in het stramien van de benzine- of dieselmotor: de tank telkens bijna volledig leegrijden en dan weer volgooien aan de pomp, een actie die met fossiele brandstof slechts enkele minuten in beslag neemt.
Bij een elektrische wagen met een batterij is een andere aanpak aangewezen. Je laadt best geleidelijk en gefaseerd op, zoals met een smartphone die je regelmatig even aan de stekker of een externe batterij (powerbank) hangt. De voorwaarde is natuurlijk dat je de auto steeds ergens kan inpluggen: thuis, op het werk of op het openbaar domein. En dat de laadinfrastructuur en de batterij over een intelligent beheer beschikken, zodat er op het gepaste of gunstigste moment stroom in je autobatterij kan worden gepompt (bv. de stroom van je zonnepanelen op een zomerse dag), die er later weer wordt uitgetrokken als er een externe behoefte is (bijvoorbeeld in huis om te koken of te verwarmen).
Daarvoor heb je een intelligente laadpaal en de mogelijkheid tot bidirectioneel laden, de zogenaamde ‘Vehicle to Grid’ (V2G) technologie, nodig. Daarmee tap je niet gewoon à volonté stroom af, maar wordt er rekening gehouden met de energiebehoeften van de verschillende gebruikers op de locatie enerzijds en de stroomaanvoer evenals het geldende tarief op het moment anderzijds. Zo kunnen de gevreesde dure piekmomenten vermeden worden. Bijvoorbeeld, in de avonduren als er na de werkdag thuis elektrisch gekookt wordt en de woning verwarmd dient te worden. Dan plan je best de autobatterij pas ’s nachts op te laden, als er weinig of geen andere stroomverbruikers zijn, en kan je de volgende dag weer zorgeloos met voldoende stroom aan boord naar je werk rijden. Eenvoudig, niet?
Advertentie – lees hieronder verder
Thuis en op het bedrijf
Hetzelfde verhaal geldt op de werkplaats: de intelligente laadpaal zal de vloot daar laden in functie van verschillende factoren: de aard van de functie (kantoorjob en dus enkel pendelverkeer of veel op de baan), de laadstatus van de batterij, het uur van vertrek en de af te leggen afstand (op basis van de agenda van de gebruiker), enz. Zo kunnen de accu’s van de voertuigen op het gunstigste moment de gepaste lading krijgen en kunnen ze dankzij de V2G-technologie ook als ‘thuisbatterij’ fungeren door de stroom opgewekt door zonnepanelen of windmolens tijdelijk op te slaan en daarmee later de stroompieken op te vangen.
Het klinkt nog een beetje als toekomstmuziek, maar al deze technologie is productierijp en moet nog enkel massaal uitgerold worden. Ben jij trouwens klaar voor de elektrische energietransitie?
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be