Er wordt verwacht dat de verkoop van elektrische wagens de volgende jaren een steile vlucht zal nemen. Dit wordt in de eerste plaats bevorderd door de nieuwe fiscale regels voor bedrijfswagens, maar daarnaast nadert ook razendsnel de Europese deadline die de verkoop van auto’s met een verbrandingsmotor verbiedt vanaf 2035.
Een elektrische auto aankopen is natuurlijk één zaak, maar daarnaast moet je hem ook steeds vlot kunnen opladen. Bij voorkeur thuis, omdat dat nu eenmaal handig is en omdat je dan optimaal gebruik kan maken van de energie van de zonnepanelen die misschien op je dak liggen. De accu van je elektrische auto kan dan meteen dienstdoen als externe thuisbatterij om de opgewekte stroom op te slaan en later weer te verbruiken op piekomenten om zo het stroomnet minder te belasten.
Individueel initiatief in appartementsgebouw
Dat is het ideale scenario voor wie een individuele woning heeft met een eigen oprit of garage. Wie echter in een appartementsgebouw woont, moet een andere oplossing vinden om een laadpunt te laten installeren aan de individuele of gemeenschappelijke staanplaatsen of garages van het pand. Meestal is daar dan toestemming voor nodig van de vereniging van mede-eigenaars (VME), aangezien het om aanpassing van de gemeenschappelijke delen en de elektrische installatie van het gebouw gaat, waaraan ook belangrijke kosten en investeringen verbonden zijn.
Advertentie – lees hieronder verder
Toch bestaat er ook een mogelijkheid om individueel een initiatief te nemen voor het plaatsen van een elektrische laadpaal in een appartementsgebouw. De wet op mede-eigendom bepaalt namelijk dat een mede-eigenaar “zonder goedkeuring van de algemene vergadering kabels, leidingen en bijhorende faciliteiten in de gemene delen mag aanleggen, onderhouden of vernieuwen, in de mate dat deze tot doel hebben om de infrastructuur voor de eigenaars of gebruikers van de betrokken private delen op het vlak van energie te optimaliseren.”
Hierbij mag de bekabeling echter niet door privatieve delen van andere mede-eigenaars lopen en moet de laadpaal op de private elektriciteitsteller van de gebruiker worden aangesloten. Bovendien moet de mede-eigenaar de syndicus op de hoogte brengen door middel van een aangetekend schrijven, twee maanden voor de plaatsing.
Het voordeel van deze aanpak is dat de installatie van een laadpunt op deze manier snel kan gebeuren, zonder goedkeuring van de VME, die zo evenmin op kosten wordt gejaagd.
Voor het hele gebouw
Het andere scenario is dat er meteen een laadvoorziening voor het hele gebouw komt onder de vleugels van de VME. Dat heeft als voordeel dat er in het gebouw meteen ook een voldoende zware aansluiting wordt voorzien, waardoor dus het risico op stroompannes veel kleiner is. Ook kan alles netjes uniform geïnstalleerd worden om een wirwar van laadpunten en kabels doorheen het gebouw te vermijden. Noteer wel dat er voor een dergelijke gemeenschappelijke aansluiting een 2/3e meerderheid nodig is bij de Algemene Vergadering.
Wellicht zullen nieuwe gebouwen meteen voldoende laadpunten voor elektrische auto’s voorzien, zodat die zorg al achter de rug is voor de bewoners. Net als een degelijk brandplan dat specifiek met dit risico rekening houdt. Niet dat een EV op zich een groter brandgevaar oplevert, maar als de accu vuur vat is hij wel veel moeilijker of in sommige zelfs onmogelijk ter plaatse te doven.
Dan moet de brandende elektrische auto uit de (ondergrondse) garage gesleept worden door de brandweer om te voorkomen dat de brand overslaat op de rest van het gebouw. Vandaar dat sommige VME’s al bezwaar aantekenden tegen de installatie van elektrische laadpalen in de ondergrondse garage omwille van het ontbreken van een efficiënt brandplan.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be