Polestar zit in volle omwenteling. En dat is nodig, want het merk draait een verlies van 100 miljoen dollar per maand en zag vorig jaar zijn verkoop verder dalen, terwijl het gamma net groeide van één naar drie modellen. Je zou dus eerder het omgekeerde verwachten. Gelukkig maakt het merk deel uit van de grote Chinese Geely-groep, waartoe ook Volvo behoort, en die geeft voorlopig niet op.
De zakken van Geely zijn diep, maar het geduld niet oneindig. Vorig jaar werd het management vervangen en trad Michael Lohscheller (ex-Opel) als nieuwe kapitein aan. Deze heeft nu een relanceplan klaar dat hij afgelopen donderdag uit de doeken deed.
Advertentie – lees hieronder verder
CO2-credits als inkomen
We wisten al dat het merk meer verkoop via traditionele dealers gaat omarmen (hun wereldwijde aantal moet verdubbelen naar een 300-tal) om zich zo los te weken van directe onlineverkoop. Want dat verzet te weinig volume. En om het financiële bloeden te stelpen, gaat het CO2-credits verkopen aan merken die de 2025-doeleinden niet halen, goed voor “een cijfer van drie nullen met een miljoen erachter”, volgens Lohscheller. Maar het heetste nieuws bracht hij over de al aangekondigde 7 (het cijfer verwijst niet naar de grootte maar naar de chronologie) die de succesvolle 2 moet vervangen waarmee het Polestar-verhaal op gang werd getrokken.
De baas gaf te kennen dat het niet langer een sedan maar een compacte SUV wordt. “Want het segment van de compacte SUV's is wereldwijd een van de grootste winstpools”, voegde hij eraan toe. Omdat alle Polestars uit dezelfde technologievoorraad als de andere modellen uit de groep putten, is het niet ondenkbaar dat dit hun interpretatie van de Volvo EX30 wordt. Een kansrijke zet, want de kleine elektrische Volvo is de tweede bestverkochte elektrische auto van Europa.
Uit België?
Maar het veruit grootste nieuws is dat de 7 in Europa zal worden gebouwd, tegen het einde van 2026, de enige grote markt waar het merk nog niet actief is met een productiehal. Zelf een fabriek uit de grond stampen, daar heeft Polestar de middelen niet voor, dus zal er - net zoals in Amerika - gekeken worden naar een onderkomen in een bestaande Volvo-fabriek. En dan zit Gent op de radar, omdat daar volop voorbereidingen worden getroffen voor de extra productie van de EX30 die later dit jaar van start gaat.
Eén en één is twee? Die mening is alvast de Duitse marktspecialist Matthias Schmidt toegedaan: “Zonder alles te weten, zou je op het eerste gezicht denken dat hij in de Gentse Volvo Cars-fabriek wordt gebouwd, op hetzelfde SEA Geely-platform als de EX30”. Het zou een mooie wending voor de Belgische autoproductie zijn, na de perikelen rond de Audi-vestiging in Vorst. De fabriek in de Arteveldestad kan nog geen tipje van de sluier lichten. “Over dat model zijn we zelf nog helemaal niet op de hoogte”, zei woordvoerder Barbara Blomme tegen Gocar.
Of toch op SPA3?
Er is nog een andere mogelijkheid. Vanaf volgend jaar start Volvo ook de productie op in zijn gloednieuwe fabriek voor elektrische auto’s in Slovakije. Daar rollen de elektrische modellen van de volgende generatie van de band. Volvo werkt daarvoor naarstig aan het SPA3-platform, een uitbreiding van het huidige SPA2 dat onder de Polestar 3 en Volvo EX90 zit. Het voordeel? De enorm flexibele modulariteit. “Met dit platform kunnen we auto’s bouwen die kleiner zijn dan een EX30 tot groter dan een EX90”, vertelt Volvo daarover. Als Lohscheller wil overschakelen op één platform, dan is SPA3 exact wat hij nodig heeft voor Polestar. Overigens is er niet uitgediept wat hij met ‘compacte’ SUV bedoelt. Zo zou de 7 nog kunnen uitdraaien op een Volvo EX60 made by Polestar, want het staat als een paal boven water dat dat het eerste model op SPA3 wordt. En die komt ook in 2026.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be